KLChildren implementation guide, an implementation of FBU
2.0.0 - Release

This page is part of the KLChildren (v2.0.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version. For a full list of available versions, see the Directory of published versions

ValueSet: MotorikKoder

Official URL: http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/MotorFunctionCodes Version: 2.0.0
Active as of 2024-06-05 Computable Name: MotorFunctionCodes

Mandatory result values for motor function in small children and school children

References

Logical Definition (CLD)

  • Include these codes as defined in http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE
    CodeDisplayDefinition
    d5b876e1-a86c-4768-b46d-cd795eaa89e4Alderssvarende motorikSmåbørn: Barnet har de forventelige motoriske færdigheder i forhold til alder. Skolebørn: Barnet er passende udviklet motorisk i forhold til sin alder, og i forhold til de motoriske aktiviteter som barnet har øvelse i. Der kan altså godt vurderes alderssvarende motorik selv om barnet fx ikke kan løbe gadedrengeløb, hvis alt andet er fint. Særligt hvis barnet ikke har prøvet det før.
    936a0163-08eb-4fdb-bf0c-bcf5bc7cb3f6Få tegn på udfordret motorikSmåbørn: Barnet viser enkelte tegn på forsinket motorisk udvikling i forhold til alder. Skolebørn: Barnet viser enkelte tegn på motoriske problemer eller forsinket motorisk udvikling. Viser sig typisk ved usikker mestring af almindelige motoriske færdigheder, eller én til to ukritiske problemer i en screening. Registreres kun, hvis udfordringerne kræver opmærksomhed, men ikke indsats.
    aeade013-b14a-4ad3-80da-66742782411eUdfordring med motorikSmåbørn: Barnet har problemer med motorik. Der kan fx være tale om en forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder. Skolebørn: Barnet har problemer med motorik eller forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder. Viser sig typisk ved dårlig mestring af almindelige motoriske færdigheder eller ved mere end to bemærkninger i motoriske screeninger. Registreres kun, hvis udfordringerne er af en karakter, der kræver indsats eller overlevering til anden faggruppe.

 

Expansion

Expansion based on codesystem FBOE v2.0.0 (CodeSystem)

This value set contains 3 concepts

CodeSystemDisplayDefinition
  d5b876e1-a86c-4768-b46d-cd795eaa89e4http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEAlderssvarende motorik

Småbørn: Barnet har de forventelige motoriske færdigheder i forhold til alder.

Skolebørn: Barnet er passende udviklet motorisk i forhold til sin alder, og i forhold til de motoriske aktiviteter som barnet har øvelse i. Der kan altså godt vurderes alderssvarende motorik selv om barnet fx ikke kan løbe gadedrengeløb, hvis alt andet er fint. Særligt hvis barnet ikke har prøvet det før.

  936a0163-08eb-4fdb-bf0c-bcf5bc7cb3f6http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEFå tegn på udfordret motorik

Småbørn: Barnet viser enkelte tegn på forsinket motorisk udvikling i forhold til alder.

Skolebørn: Barnet viser enkelte tegn på motoriske problemer eller forsinket motorisk udvikling. Viser sig typisk ved usikker mestring af almindelige motoriske færdigheder, eller én til to ukritiske problemer i en screening. Registreres kun, hvis udfordringerne kræver opmærksomhed, men ikke indsats.

  aeade013-b14a-4ad3-80da-66742782411ehttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEUdfordring med motorik

Småbørn: Barnet har problemer med motorik. Der kan fx være tale om en forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder.

Skolebørn: Barnet har problemer med motorik eller forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder. Viser sig typisk ved dårlig mestring af almindelige motoriske færdigheder eller ved mere end to bemærkninger i motoriske screeninger. Registreres kun, hvis udfordringerne er af en karakter, der kræver indsats eller overlevering til anden faggruppe.


Explanation of the columns that may appear on this page:

Level A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies
System The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere)
Code The code (used as the code in the resource instance)
Display The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application
Definition An explanation of the meaning of the concept
Comments Additional notes about how to use the code