KLChildren implementation guide, an implementation of FBU
2.0.0 - Release

This page is part of the KLChildren (v2.0.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version. For a full list of available versions, see the Directory of published versions

ValueSet: SundhedsplejeIndikatorkoder

Official URL: http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/IndicatorCodesChildren Version: 2.0.0
Active as of 2024-06-05 Computable Name: IndicatorCodesChildren

Indicator-observables for parents and children

References

Logical Definition (CLD)

  • Include these codes as defined in http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE
    CodeDisplayDefinition
    2c39af9f-8e45-4c88-962f-e7a9e2cd31b6Forælders psykiske tilstandSmåbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af den øjeblikkelige psykiske og emotionelle tilstand ifm. at få et barn. Fx nedtrykthed, modløshed, irritabilitet, ængstelse eller overbekymrethed.
    58997614-ba43-4534-90bd-10c7e76802f4Forælders sårbarhedSmåbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af forældrenes sociale eller helbredsmæssige udfordringer. Fx traumatiske oplevelser, fattigdom, misbrug, eller sygdom.
    7e7fab2f-278a-4b14-9bc9-efc36fffcba5NetværkForældrenes oplevelse af at have støtte fra venner, familie eller relationer omkring sig.
    68605f88-49fb-44b9-b327-86947af6aa93Social kontaktSmåbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af barnets evne til at interagere med andre. Fx øjenkontakt, kontaktsmil, respons på stimulation og selektivitet ved at foretrække omsorgspersoner. Skolebørn: Sundhedsplejerskens vurdering af barnets evne til at interagere med andre. Fx evnen til at aflæse andres følelser, vise hensyn og respekt eller reagere på andres følelser.
    763c6f21-5467-4713-82fb-716c9d0a1fdfForældre-barn-relationSmåbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af om barnets behov opfyldes i relationen til en eller begge forældre. Fx barnets behov for mad, søvn, nærvær samt forudsigelighed i responsen på barnets signaler.
    653c2b0b-bb64-4906-888b-aea6fef3c3f8KommunikationSmåbørn: Barnets frembringelse og udveksling af lyd, og tale eller kropssprog med andre. Fx alderssvarende reaktion på ord og kropssprog samt pludren. Skolebørn: Barnets frembringelse og udveksling af lyd, og tale eller kropssprog med andre. Fx aldersvarende sproganvendelse og evne til at fastholde opmærksomhed.
    73f981f8-455a-4158-b435-7c6d83ab84daSøvnSmåbørn: Omfatter mængden og kvaliteten af søvn samt forhold omkring indsovning og gennemsovning, og hvorvidt der er tale om en naturlig søvn med optimal fysisk og psykisk hvile og afslapning. Skolebørn: Omfatter mængden og kvaliteten af søvn samt forhold omkring indsovning og gennemsovning, og hvorvidt der er tale om en naturlig søvn med optimal fysisk og psykisk hvile og afslapning.
    e04f2ca1-888a-4671-a97a-371b525cd2a3MotorikSmåbørn: Barnets evne til at koordinere bevægelser mod et givent mål eller mestre en given opgave. Skolebørn: Barnets evne til at koordinere bevægelser mod et givent mål eller mestre en given opgave.
    b331fe02-a781-4abd-b6db-9331d6a69b15Fysisk aktivitetSkolebørn: Barnets fysiske aktivitetsniveau. Fx ved leg, fritidsaktiviteter, gåture og aktiv transport til og fra skole.
    a22c4b53-b622-4394-ba13-910a7b0d7b0dHørelseSkolebørn: Resultat af screening af barnets opfattelse af lyde.
    01fddd46-ed7c-423d-b191-ffdd977dd61eSynSkolebørn: Resultat af screening af barnets evne til at se.
    28972d4b-fea3-42ec-b2a5-e2a26f79b14dPassiv rygningSmåbørn: Udsættelse for tobaksrøg, fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende. Skolebørn: Udsættelse for tobaksrøg, fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende.
    76891f7b-cf49-4cb2-88d6-728a509eb75dBrug af nikotinSkolebørn: Barnets forbrug af nikotinholdige produkter, fx cigaretter, snus og e-cigaretter, vandpibe eller puff-bars.
    e61e4dab-54bb-4bf4-9b76-8d991cf4de08ErnæringSmåbørn: Barnets indtagelse af føde. Fx om barnet ammes, får flaske eller overgangskost. Skolebørn: Barnets indtagelse af føde fx indtagelse af fødemidler og kostens sammensætning.

 

Expansion

Expansion based on codesystem FBOE v2.0.0 (CodeSystem)

This value set contains 14 concepts

CodeSystemDisplayDefinition
  2c39af9f-8e45-4c88-962f-e7a9e2cd31b6http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEForælders psykiske tilstand

Småbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af den øjeblikkelige psykiske og emotionelle tilstand ifm. at få et barn. Fx nedtrykthed, modløshed, irritabilitet, ængstelse eller overbekymrethed.

  58997614-ba43-4534-90bd-10c7e76802f4http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEForælders sårbarhed

Småbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af forældrenes sociale eller helbredsmæssige udfordringer. Fx traumatiske oplevelser, fattigdom, misbrug, eller sygdom.

  7e7fab2f-278a-4b14-9bc9-efc36fffcba5http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOENetværk

Forældrenes oplevelse af at have støtte fra venner, familie eller relationer omkring sig.

  68605f88-49fb-44b9-b327-86947af6aa93http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOESocial kontakt

Småbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af barnets evne til at interagere med andre. Fx øjenkontakt, kontaktsmil, respons på stimulation og selektivitet ved at foretrække omsorgspersoner.

Skolebørn: Sundhedsplejerskens vurdering af barnets evne til at interagere med andre. Fx evnen til at aflæse andres følelser, vise hensyn og respekt eller reagere på andres følelser.

  763c6f21-5467-4713-82fb-716c9d0a1fdfhttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEForældre-barn-relation

Småbørn: Sundhedsplejerskens vurdering af om barnets behov opfyldes i relationen til en eller begge forældre. Fx barnets behov for mad, søvn, nærvær samt forudsigelighed i responsen på barnets signaler.

  653c2b0b-bb64-4906-888b-aea6fef3c3f8http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEKommunikation

Småbørn: Barnets frembringelse og udveksling af lyd, og tale eller kropssprog med andre. Fx alderssvarende reaktion på ord og kropssprog samt pludren.

Skolebørn: Barnets frembringelse og udveksling af lyd, og tale eller kropssprog med andre. Fx aldersvarende sproganvendelse og evne til at fastholde opmærksomhed.

  73f981f8-455a-4158-b435-7c6d83ab84dahttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOESøvn

Småbørn: Omfatter mængden og kvaliteten af søvn samt forhold omkring indsovning og gennemsovning, og hvorvidt der er tale om en naturlig søvn med optimal fysisk og psykisk hvile og afslapning.

Skolebørn: Omfatter mængden og kvaliteten af søvn samt forhold omkring indsovning og gennemsovning, og hvorvidt der er tale om en naturlig søvn med optimal fysisk og psykisk hvile og afslapning.

  e04f2ca1-888a-4671-a97a-371b525cd2a3http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEMotorik

Småbørn: Barnets evne til at koordinere bevægelser mod et givent mål eller mestre en given opgave.

Skolebørn: Barnets evne til at koordinere bevægelser mod et givent mål eller mestre en given opgave.

  b331fe02-a781-4abd-b6db-9331d6a69b15http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEFysisk aktivitet

Skolebørn: Barnets fysiske aktivitetsniveau. Fx ved leg, fritidsaktiviteter, gåture og aktiv transport til og fra skole.

  a22c4b53-b622-4394-ba13-910a7b0d7b0dhttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEHørelse

Skolebørn: Resultat af screening af barnets opfattelse af lyde.

  01fddd46-ed7c-423d-b191-ffdd977dd61ehttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOESyn

Skolebørn: Resultat af screening af barnets evne til at se.

  28972d4b-fea3-42ec-b2a5-e2a26f79b14dhttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEPassiv rygning

Småbørn: Udsættelse for tobaksrøg, fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende.

Skolebørn: Udsættelse for tobaksrøg, fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende.

  76891f7b-cf49-4cb2-88d6-728a509eb75dhttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEBrug af nikotin

Skolebørn: Barnets forbrug af nikotinholdige produkter, fx cigaretter, snus og e-cigaretter, vandpibe eller puff-bars.

  e61e4dab-54bb-4bf4-9b76-8d991cf4de08http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEErnæring

Småbørn: Barnets indtagelse af føde. Fx om barnet ammes, får flaske eller overgangskost.

Skolebørn: Barnets indtagelse af føde fx indtagelse af fødemidler og kostens sammensætning.


Explanation of the columns that may appear on this page:

Level A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies
System The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere)
Code The code (used as the code in the resource instance)
Display The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application
Definition An explanation of the meaning of the concept
Comments Additional notes about how to use the code