KL Terminologi
2.2.0 - Release
This page is part of the KLTerm (v2.2.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Official URL: http://fhir.kl.dk/term/ValueSet/KLConditionCodesTheraphy | Version: 2.2.0 | |||
Active as of 2024-10-31 | Computable Name: KLConditionCodesTheraphy |
Danish municipality theraphy condition codes
References
Generated Narrative: ValueSet KLConditionCodesTheraphy
This value set includes codes based on the following rules:
urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 7e608d37-3f3c-4374-bbc8-e317505d8bc2urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ebd91b5e-114a-48a5-90b8-d3c1fd50b72burn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ecb5e72d-40a2-4af3-9135-25974026bf02urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from b9c4561d-20bc-48c9-a727-fea719424a86urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ddbd7477-9579-4a83-a3e7-74ed716a0451urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from e3242303-2506-4a09-ac65-59dfd06cb489urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from df62498e-7ad1-4f01-93ce-a0441f879a2curn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 99b18761-88d7-44b2-915d-c64aa0b3b562urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 2b11e7a0-1faf-4b45-a653-4c347f019266urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 1dae1e1e-306e-48f2-b9e1-2a180301d8ddurn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 0337193a-b5cc-43e1-a324-fa28944bfc3burn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from aec684bd-c2ea-4ff0-8eb7-6d2cf67fb863
Generated Narrative: ValueSet
Expansion based on codesystem FSIII v2.2.0 (CodeSystem)
This value set contains 50 concepts
Code | System | Display | Definition |
04d9580e-669a-42d5-b20f-3c651ad5b8bf | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Samspil og kontakt | Vise hensyn og respekt, reagere på andres følelser, anvende passende fysisk kontakt, respektere andres grænser, undgå social isolation |
5f2310b3-cad1-43f6-9dc7-d982da141860 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage beskæftigelse | Deltage i beskæftigelse på fuld tid eller deltid, udføre de nødvendige arbejdsopgaver, søge arbejde, møde på arbejde til aftalt tid, udføre frivilligt arbejde |
73642409-bcd7-41b7-a2ed-50ae37352167 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage uddannelse | Deltage i alle aspekter af at gå i fx vuggestue, børnehave, skole og på uddannelser, tage imod undervisning, planlægge, studere og gennemføre de nødvendige opgaver |
9c2c29fb-4df7-4be4-a72f-383b488d575d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Deltage i fritidsaktiviteter og fællesskaber | Deltage i lege og spil, deltage i sportsaktiviteter, museumsbesøg, spille musikinstrument, deltage i lokalsamfundet, deltage i selskabelighed |
3bba13c9-c429-408e-b82c-3f2bf25b8d39 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Læring og anvendelse af viden | Påbegynde og gennemføre erhvervelse af en færdighed eller nyt redskab, lære et nyt spil, lære og følge nye regler, identificere problemstillinger og udvikle løsninger hertil, overskue forandringer, identificere behov for og ændre egen praksis |
a2e013fb-7c91-4c5a-90c6-d119ff3e0ce8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udføre daglige rutiner | Styre eget aktivitetsniveau, sikre tid og energi til dagligdagens gøremål, energiforvaltning |
c0624874-bdd4-4879-99c5-3a7330f83cc9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fødeindtagelse | Suge, tygge, bide og behandle maden i mundhulen, synkefunktion, fejlsynkning |
2bd07f7c-e6bb-424b-ab8f-f7c1de2afe80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Aktiviteter forbundet med at planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv og andre. Eksempler: Planlægge et måltid, tilberede et måltid, opvarme færdiglavet mad, rydde op efter måltidet fx vaske op. |
b53bca74-fd3f-4127-89ae-1a39d7836b93 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Aktiviteter forbundet med at holde omgivelser ryddelige, rene og hygiejniske. Eksempler: Støvsuge, vaske gulv, gøre rent i øvrigt, skifte sengetøj, ordne affald, vaske tøj og tørre det. |
bd088375-65fc-4e1d-9a8b-78dc918e6581 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Aktiviteter forbundet med at planlægge og foretage indkøb. Eksempler: Planlægge og udføre indkøb, stille varer på plads, benytte indkøbsordning, bestille varer på nettet. |
65ca1484-390b-4f1e-ba14-86a170ba75b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ødem | Perifert ødem, lymfødem, postoperativt ødem, posttraumatisk ødem, ødem pga medicinering/bivirkninger |
271c791c-7b6e-4a43-bf2f-d2a815386749 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Færden med transportmidler | Køre bil, køre på cykel, køre på knallert/motorcykel, køre som passager i bil, køre med bus og tog, færdes sikkert i trafikken, orientere sig i køreplan, planlægge rute |
2a641de6-1017-4647-a0fb-c3c8b7b1f43e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ændre og opretholde kropsstilling | ejse og sætte sig, ændre stilling i stol, lægge sig ned, lejre sig i sengen, vende sig i sengen, rejse sig fra seng, flytte sig mellem seng og stol, bøje sig forover, rejse sig op fra gulv, forflytning vha lift |
3f27a7bc-790d-444e-bcf4-6e22a6b1da7e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gang og bevægelse | Gå, gangvariationer (fx baglæns, sidelæns, tå- og hælgang), trappegang, løbe, hoppe, bevæge sig indendørs, bevæge sig omkring udendørs, færden med brug af fx rollator eller kørestol |
713fcbca-3776-4fb5-b423-2b82fcab7865 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Håndtere genstande | Samle genstande op, tage fat om genstande, give slip på genstande, dreje et håndtag, kaste og gribe genstande, bære genstande |
86e1982c-f459-4658-9071-e4bf3453a687 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Forflytte sig | Aktiviteter forbundet med at forflytte sig. Eksempler: Forflytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og /eller kørestol, lejring. |
dd41df82-3c13-4523-b9c5-e83676425299 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Aktiviteter forbundet med færden ude og inde, samt at løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå, løbe, rejse/sætte sig, færden fra sted til sted, færden med transportmidler, håndtere, løfte og bære ting. |
0c126894-60e1-4781-96b7-9b227677bfb6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vaske sig | Komme til og fra badeværelse/bruseniche/karbad, vaske og tørre kroppen, vaske og tørre hår |
1e199483-7201-43ef-a685-7fee7f4398ce | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Af- og påklædning | Klæde sig af og på på overkrop og underkrop, tage fodtøj af og på, tage tøj frem efter behov, tage strømper af og på, tage kropsbårne hjælpemidler af og på |
91fbebf5-9cd2-4a95-ab7f-3e94e635253e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage egen sundhed | Have hensigtsmæssige kostvaner, have hensigtsmæssige og tilstrækkelige motionsvaner, have hensigtsmæssig balance mellem aktivitet og hvile, følge behandlingsvejledning, undgå risikoadfærd fx rygning |
a05628c5-0128-42f7-844c-0f8261041328 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Skære mad ud, skænke drikke op, føre mad- og drikkevarer op til munden, åbne flaske og dåser, deltage i måltider, benytte kniv, gaffel og ske, bruge sugerør |
cffd4ef7-0282-4a68-a542-bae128172047 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå på toilet | Komme til og fra badeværelset, forflytte sig til/fra toiletsædet, udføre intimhygiejne, vaske hænder efter toiletbesøg, af- og påklædning i forbindelse med toiletbesøg, viljemæssig/kontrolleret tømning af tarm og blære |
dc2691db-fcc5-406f-a790-3c1f2f91c6b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspleje | Rede hår, børste tænder, barbere sig, lægge make-up, rense og klippe finger- og tånegle |
243ae4ae-4e36-4192-88cb-399711ac3766 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Personlig pleje | Aktiviteter forbundet med evnen til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Toiletbesøg, tandbørstning, vaske sig , hårpleje, af- og påklædning, neglepleje, barbering. |
290baa56-5d8c-40a6-b40c-1de05649f0d1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Aktiviteter forbundet med evnen til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Bearbejdning af føde, optagelse af næringsstoffer, synkefunktion, koordinere aktiviteter i forbindelse med at føre mad og drikke til munden. |
6a2c3341-c13e-4638-961d-72ba0fe29a80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Aktiviteter forbundet med evnen til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
a2253dcc-4806-4491-af3a-373344a70ccc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulation | Kredsløbsforandringer, puls, hjerterytme, blodtryk |
acb817ea-63aa-4d7e-aa67-f557c73f7c8a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udholdenhed | Fysisk udholdenhed, aerob kapacitet, udtrætning, kondition |
fa0028ca-72c5-4180-aefe-7b696698b196 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration | Respirationsfrekvens, respirationsrytme, overfladisk åndedræt, uregelmæssig vejrtrækning, hyperventilering, hoste/hostekraft, stilling ved vejrtrækning |
396c3048-410b-46a8-89e6-ba89cd0e8fda | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Muskelfunktion | Muskelstyrke, muskeltonus, paraplegi, hemiplegi, tetraplegi, monoplegi, parese, paralyse, hypotoni, hypertoni, spasticitet, tremor, dystoni, muskelstivhed, øget spændingsgrad i muskelvæv |
3c366bd0-0c87-4f2d-a755-0fba564c7a9d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ledfunktion | Range of motion (ROM), hypermobilitet, hypomobilitet, stabilitet i et eller flere led |
d6a26f74-bff7-40e0-95d5-0b382119ad6d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Koordination | Øje-hånd-koordination, øje-fod-koordination, dysdiadokinese, højre-venstre koordination, ataksi |
2c99f93c-4459-471d-a6b8-303d32c15ed6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Overordnede kognitive funktioner | Organisering og planlægning, systematisering, kognitiv fleksibilitet, problemløsning, administration af tid, kategorisering, beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger eller bevægelser (apraksi) |
36248229-67ac-4f5a-9446-b72c7208e34d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Opmærksomhed | Fastholde opmærksomhed, skift i opmærksomhed, opdeling af opmærksomhed, deltagende opmærksomhed hvor to eller flere personer fokuserer på det samme |
87a689e9-fe3b-4696-a15f-07b7be8fecf4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Psykomotoriske funktioner | Reduceret kropssprog, langsomme bevægelser, repetitive stereotype bevægelser, formålsløse bevægelser, adfærd udvisende øget motorisk aktivitet, adfærd udvisende nedsat motorisk aktivitet |
95fbdaed-00a4-461e-961d-629322c89914 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Orienteringsevne | Orientering i tid (ugedag, dato, måned, år), orientering om/forståelse af hvor man befinder sig, orientering om/forståelse for egen og andres identitet |
d377b371-64f5-416c-93f3-852e437ae1cb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Følelsesfunktioner | Adækvate og fyldestgørende følelser og regulering heraf, tristhed, affekt, frygt, vrede, anspændthed, angst, sorg, glæde, følelsesaffladning, emotionel labilitet |
eec8fc0a-7a30-49ea-ba3d-1c1d3cb50bfb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Oplevelse af egen krop | Følelse af at være for tyk eller for tynd, fantomoplevelser af kropsdele, neglekt for en del af kroppen |
064f983b-5ec5-40a3-bc90-c3fcec6b6ef5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Evne til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Evnen til at udtrykke sig verbalt og nonverbalt eller på skrift, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
1d9759c6-6526-4d07-994a-5dee3fa65177 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Evne til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, motivation, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
56860429-eabe-4d48-b8ad-d7f7b28f6df5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Evnen til at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer efter behov. Eksempler: Korttidshukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse, huske aftaler, steder og personer. |
b16668ff-9c02-491e-b082-7b699d93f5bc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive funktioner | Evnen til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
1b5ad154-d22c-4949-a5db-c01ccefd64d9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Balance | Balance i stående stilling, balance i siddende stilling, balance under gang og bevægelse, svimmelhed, fornemmelse af at være ved at falde |
2d3a12d0-c0d9-4702-a96e-1d7824c80c6c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser | Proprioception, temperatursans, synsfunktioner, vibrationssans, paræstesi, hyperæstesi, opfattelse af tryk, allodyni, perception/genkendelse og fortolkning af sensorisk stimuli |
40cbf3ef-9ec0-4795-bb3b-ea7c788b49e2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Smerter | Smertelokalitet, smertetype, smertemønster, smertekarakteriska, smerteintensitet, smerte fra dermatom, segmentær smerte |
263a2c2f-7ae2-4264-8808-7e8216b1a118 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sår og cicatriser | Fund vedrørende cicatriser, sår og andre hudlæsioner. Eksempler: Arvævsdannelse, infektion omkring cicatrise og/eller manglende opheling. |
26b05040-94f3-4c8c-9ede-c7223bddf518 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration og cirkulation | Fund vedrørende vejrtrækning i relation til respirationssystemet, samt følger af påvirket blodgennemstrømning og venøst tilbageløb. Eksempler: Respirationsfrekvens, respirationsrytme, dyspnø, hyperventilering, ødemer. |
3c685f14-5d48-4b1c-a451-9da780e2b41c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser og smerter | Fund vedrørende smerter og smerteopfattelse og sansning. Eksempler: Påvirkning af det sensoriske nervesystem, smertemønstre og smertelokalitet, neglect, fantom-oplevelser. |
bbc99471-a9f3-41f1-a95b-6842abfb551a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kontinens | Fund vedr. urin- og afføringsproblematikker som følge af fx traume og operation. Eksempler: Retention, urin - og analinkontinens, urinvejsinfektioner. |
c6f49b84-58af-43df-bb3e-0d6a67fa0aba | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bevægeapparat | Fund vedrørende muskelstyrke, ledbevægelighed og koordination. Eksempler: Muskelstyrke, muskeltonus, stabilitet i et eller flere led, koordination og viljebestemte bevægelser, muskeludholdenhed, ledbevægelighed. |
Explanation of the columns that may appear on this page:
Level | A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies |
System | The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere) |
Code | The code (used as the code in the resource instance) |
Display | The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application |
Definition | An explanation of the meaning of the concept |
Comments | Additional notes about how to use the code |