KL Terminologi
2.2.0 - Release
This page is part of the KLTerm (v2.2.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Official URL: http://fhir.kl.dk/term/ValueSet/KLConditionCodesFSIII | Version: 2.2.0 | |||
Active as of 2024-10-31 | Computable Name: KLConditionCodesFSIII |
Danish municipality FSIII condition codes
References
This value set is not used here; it may be used elsewhere (e.g. specifications and/or implementations that use this content)
Generated Narrative: ValueSet KLConditionCodesFSIII
This value set includes codes based on the following rules:
Generated Narrative: ValueSet
Expansion based on:
This value set contains 253 concepts
Code | System | Display | Definition |
0285a61e-e563-4f2a-a33f-fedf28a57661 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Drikke | Holde fast om en drik, tage drikken op til munden og drikke på en kulturelt accepteret måde, blande, omrøre og skænke drikke op, åbne flasker og dåser, bruge sugerør eller drikke af rindende vand fra en hane eller en kilde; amning. |
4d46bd94-9518-431c-82e8-ebb91bca307a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vaske sig | Vaske og tørre sig på kroppen og kropsdele med anvendelse af vand og passende rensemidler f.eks. tage bad, brusebad, vaske hænder og fødder, ansigt og hår og tørre sig med håndklæde. |
56291a75-960d-4fbb-8f28-ae27da8851dc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fødeindtagelse | Indtagelse og bearbejdning af fødemidler og væsker gennem munden. |
581f65f9-cd0a-4630-8cc5-c8c125ae2d0c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspleje | Pleje af de dele af kroppen, som behøver anden pleje end vask og tørring f.eks. hud, ansigt, tænder, hår, negle og kønsdele. |
5eecf025-ae93-4256-8df5-bc304c149b96 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå på toilet | Planlægge og udføre toiletbesøg til udskillelse af affaldsprodukter (menstruation, urin og afføring) og efterfølgende rengøring. |
888c8f63-c059-46c3-8f36-f9649dbd0771 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise | Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med indtagelse af føde, som er serveret for en, få maden op til munden og spise på en kulturelt accepteret måde, skære eller bryde maden i stykker, åbne flasker og dåser, anvende spiseredskaber, deltage i måltider og i festligheder. |
91762d6a-fd77-454c-88cd-8d9bc49b1ab8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage egen sundhed | Sikre sit velvære, helbred og fysiske og psykiske velbefindende ved f.eks. at indtage varieret kost, have passende niveau af fysisk aktivitet, holde sig varm eller afkølet, undgå skader på helbredet, dyrke sikker sex inkl. anvendelse af kondomer, lade sig vaccinere og følge regelmæssige helbredsundersøgelser. |
e853d3e7-1de5-44f0-ab48-1fb20c449035 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Af- og påklædning | Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med på- og afklædning, at tage fodbeklædning på og af i rækkefølge og i overensstemmelse med den sociale sammenhæng og de klimatiske forhold som f.eks. iføre sig, rette på og afføre sig skjorter, bluser, bukser, undertøj, sarier, kimonoer, strømpebukser, hatte, handsker, frakker, sko, støvler, sandaler og hjemmesko. |
41c201d5-6d3d-4576-b3d2-510a9b105631 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Evnen til og behovet for støtte til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Indtage føde og væske, herunder besvær med at synke og bearbejde føde og væske, at føre mad og drikke til munden. |
98cfcc91-682e-4777-bfa5-6dcae59ff77f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Evnen til og behovet for støtte til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Hensigtsmæssige kost- og motionsvaner, samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
feb38b55-c2d7-4d57-99c2-93622eaa0025 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Personlig pleje | Evnen til og behovet for støtte til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Vaske sig, vaske hår, børste tænder, udføre hudpleje, af- og påklædning samt klare toilet. |
e40942af-08a1-49ef-90c3-93541c53b47a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udføre daglige rutiner | Udføre simple, komplekse og sammensatte handlinger til planlægning, styring og gennemførelse af dagligt tilbagevendende rutiner eller pligter som f.eks. at overholde tider og lægge planer for særlige aktiviteter i løbet af dagen. |
293bd85b-d9b4-4e2c-83d9-d3df32ce9d82 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Evnen til og behovet for støtte til at planlægge indkøb og få købt varer. Eksempler: Skrive indkøbsseddel, foretage indkøb, bære og stille varer på plads. Bestille og fortage indkøb af fx tøj og sko. |
75bfc8db-a220-4801-a8c7-5e968e94d44b | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Evnen til og behovet for støtte til madlavning. Eksempler: Planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv, bestille madudbringning. |
a7ac8429-513f-43cd-bc69-96a8d0e0f0ff | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Evnen til og behovet for støtte til husligt arbejde og opgaver i hjemmet. Eksempler: Holde bolig ren og ryddelig, vaske tøj og tørre tøj. |
0266853a-f222-4955-a2ce-687e26161144 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Færden i forskellige omgivelser | Gang og færden i forskellige omgivelser som f.eks. at gå mellem rum i huset, inden for en bygning eller ned ad gaden. |
346de9b3-4ba4-4ebd-b41d-b863b611159a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Muskelstyrke | Kraften som opstår ved kontraktion af en muskel eller en muskelgruppe. |
3770dcf7-8285-45c9-90e6-d3efa1d85f99 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bruge transportmidler | Bruge transportmidler som passager til at færdes omkring som f.eks. at blive kørt i en bil eller køre med bus, rickshaw, hestetrukken vogn, private eller offentlig taxi, bus, tog, sporvogn, undergrundsbane, skib eller fly. |
4f915ee9-9f30-47b5-b582-c0f1467dd271 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bevæge sig omkring | Bevæge sig fra et sted til et andet på andre måder end ved at gå som f.eks. ved at klatre over en sten, løbe ned ad en gade, hoppe, springe, slå kolbøtter eller rende rundt om genstande. |
51697715-965a-40f3-b4a5-819103bf9d49 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå | Bevæge sig til fods skrift for skridt på et underlag, således at den ene fod hele tiden hviler på underlaget, som når man slentrer, går forlæns, baglæns eller sidelæns. |
8d848883-6da7-4a7a-91a9-83fc9ffa2e06 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ændre kropsstilling | Skifte kropsstilling og bevæge sig fra et sted til et andet som f.eks. at flytte sig fra en stol til liggende stilling og skifte til og fra knælende eller hugsiddende stilling. |
b1d490a4-229c-465e-99b8-554e1e68513a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udholdenhed | Funktioner bestemmende for respiratorisk og kardiovaskulær kapacitet, som er nødvendig ved fysisk anstrengelse. |
ba4683f8-4700-4059-a2f6-0598e2e9e15a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Løfte og bære | Løfte en genstand op og flytte noget fra et sted til et andet som f.eks. at løfte en kop eller bære et barn fra et rum til et andet. |
d39cd035-eb12-4a18-8a68-f43d4c0c62ef | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Forflytte sig | Evnen til og behovet for støtte til at flytte sin krop mellem forskellige sidde -eller liggeflader. Eksempler: Flytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og/eller kørestol. |
d8aa5f09-cd9c-4996-a853-1c95ee98f25c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Evnen til og behovet for støtte til at bevæge sig omkring indendørs og udendørs samt løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå og færden indendørs og udendørs, gå på trapper, anvende transportmidler, løfte, håndtere og bære ting, som en del af hverdagslivet. |
1054554c-2178-4b4a-8edf-cbf68345226e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemløsning | Løsning af spørgsmål eller situationer ved at identificere og analysere emner, udvikle muligheder og løsninger, evaluere mulige virkninger af løsninger og gennemføre en valgt løsning som f.eks. ved løsning af en uoverensstemmelse mellem to personer. |
12ada406-5ed6-44fb-8ba3-86828c157167 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Følelsesfunktioner | Specifikke mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet. |
3b29a8ea-282b-4118-8d83-2f494a509c27 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Orienteringsevne | Overordnede mentale funktioner bestemmende kendskab til og konstatering af relationerne til en selv, til andre, til tid, sted og andre omgivelser. |
986028e0-3f13-4fa8-b059-c0ae7f161a1c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Tilegne sig færdigheder | Udvikle basale og komplekse kompetencer i sammensatte handlinger eller opgaver med det formål at påbegynde og gennemføre erhvervelsen af en færdighed, som f.eks. håndtering af værktøj eller spil som skak. |
bc6a1539-a606-4032-875f-f7cd062f8364 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Overordnede kognitive funktioner | Specifikke mentale funktioner først og fremmest knyttet til hjernens pandelapper omfattende kompleks målrettet adfærd som beslutningstagning, abstrakt tænkning, planlægning og gennemførelse af planer, mental fleksibilitet og tilpasning af adfærden efter omstændighederne, såkaldte eksekutive funktioner. |
c8b28097-70b7-41d8-b91f-57aa68ddac51 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Anvende kommunikationsudstyr og -teknikker | Anvende udstyr, teknikker og andre midler med kommunikationsformål som f. eks. at ringe til en ven. |
08267627-cf37-49e9-ae2a-4cafdca51ba0 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Evnen til og behovet for støtte til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Udtrykke mundtlige og skriftlige meddelelser, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald, skærmbesøg samt anden teknologi. |
a3ac7928-77c9-425c-a7f1-1248a3764d0a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Evnen til og behovet for støtte til at huske, lagre og genkalde informationer efter behov. Eksempler: Huske information, der er gemt i både kortids- og langtidshukommelsen, huske aftaler, steder og personer. |
d7687a4e-d848-4931-940e-8ef338eb3f85 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive funktioner | Evnen til og behovet for støtte til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering, impulskontrol. |
ea9d19bc-d513-4f4b-936f-8f0a405ae134 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Trivsel | Evnen til og behovet for støtte til håndtering af egen livssituation og følelser forbundet hermed. Eksempler: Sorg, ensomhed, nedgang i generel trivsel, mistrivsel og andre udfordringer. |
ff8312dc-442a-43f8-831a-faa18918c1ee | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Evnen til og behovet for støtte til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, tage initiativ, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
589d1a12-9be3-4d4c-bb72-3de133731e2f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Have lønnet beskæftigelse | Deltage i alle aspekter af et arbejde, erhverv eller anden form for beskæftigelse som ansat på fuldtid eller deltid eller som selvstændig som f.eks. at søge et arbejde og få det, udføre de nødvendige opgaver i jobbet, møde på arbejde til tiden, lede andre arbejdere eller selv blive ledet, udføre de nødvendige opgaver alene eller i gruppe. |
J1.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Drikke | Holde fast om en drik, tage drikken op til munden og drikke på en kulturelt accepteret måde, blande, omrøre og skænke drikke op, åbne flasker og dåser, bruge sugerør eller drikke af rindende vand fra en hane eller en kilde; amning. |
J1.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vaske sig | Vaske og tørre sig på kroppen og kropsdele med anvendelse af vand og passende rensemidler f.eks. tage bad, brusebad, vaske hænder og fødder, ansigt og hår og tørre sig med håndklæde. |
J1.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fødeindtagelse | Indtagelse og bearbejdning af fødemidler og væsker gennem munden. |
J1.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspleje | Pleje af de dele af kroppen, som behøver anden pleje end vask og tørring f.eks. hud, ansigt, tænder, hår, negle og kønsdele. |
J1.8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå på toilet | Planlægge og udføre toiletbesøg til udskillelse af affaldsprodukter (menstruation, urin og afføring) og efterfølgende rengøring. |
J1.6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise | Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med indtagelse af føde, som er serveret for en, få maden op til munden og spise på en kulturelt accepteret måde, skære eller bryde maden i stykker, åbne flasker og dåser, anvende spiseredskaber, deltage i måltider og i festligheder. |
J1.7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage egen sundhed | Sikre sit velvære, helbred og fysiske og psykiske velbefindende ved f.eks. at indtage varieret kost, have passende niveau af fysisk aktivitet, holde sig varm eller afkølet, undgå skader på helbredet, dyrke sikker sex inkl. anvendelse af kondomer, lade sig vaccinere og følge regelmæssige helbredsundersøgelser. |
J1.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Af- og påklædning | Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med på- og afklædning, at tage fodbeklædning på og af i rækkefølge og i overensstemmelse med den sociale sammenhæng og de klimatiske forhold som f.eks. iføre sig, rette på og afføre sig skjorter, bluser, bukser, undertøj, sarier, kimonoer, strømpebukser, hatte, handsker, frakker, sko, støvler, sandaler og hjemmesko. |
Spise_og_drikke | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Evnen til og behovet for støtte til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Indtage føde og væske, herunder besvær med at synke og bearbejde føde og væske, at føre mad og drikke til munden. |
Sundhedskompetence | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Evnen til og behovet for støtte til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Hensigtsmæssige kost- og motionsvaner, samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
Personlig_pleje | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Personlig pleje | Evnen til og behovet for støtte til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Vaske sig, vaske hår, børste tænder, udføre hudpleje, af- og påklædning samt klare toilet. |
J2.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udføre daglige rutiner | Udføre simple, komplekse og sammensatte handlinger til planlægning, styring og gennemførelse af dagligt tilbagevendende rutiner eller pligter som f.eks. at overholde tider og lægge planer for særlige aktiviteter i løbet af dagen. |
J2.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Evnen til og behovet for støtte til at planlægge indkøb og få købt varer. Eksempler: Skrive indkøbsseddel, foretage indkøb, bære og stille varer på plads. Bestille og fortage indkøb af fx tøj og sko. |
J2.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Evnen til og behovet for støtte til madlavning. Eksempler: Planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv, bestille madudbringning. |
J2.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Evnen til og behovet for støtte til husligt arbejde og opgaver i hjemmet. Eksempler: Holde bolig ren og ryddelig, vaske tøj og tørre tøj. |
J3.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Færden i forskellige omgivelser | Gang og færden i forskellige omgivelser som f.eks. at gå mellem rum i huset, inden for en bygning eller ned ad gaden. |
J3.7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Muskelstyrke | Kraften som opstår ved kontraktion af en muskel eller en muskelgruppe. |
J3.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bruge transportmidler | Bruge transportmidler som passager til at færdes omkring som f.eks. at blive kørt i en bil eller køre med bus, rickshaw, hestetrukken vogn, private eller offentlig taxi, bus, tog, sporvogn, undergrundsbane, skib eller fly. |
J3.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bevæge sig omkring | Bevæge sig fra et sted til et andet på andre måder end ved at gå som f.eks. ved at klatre over en sten, løbe ned ad en gade, hoppe, springe, slå kolbøtter eller rende rundt om genstande. |
J3.8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå | Bevæge sig til fods skrift for skridt på et underlag, således at den ene fod hele tiden hviler på underlaget, som når man slentrer, går forlæns, baglæns eller sidelæns. |
J3.6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ændre kropsstilling | Skifte kropsstilling og bevæge sig fra et sted til et andet som f.eks. at flytte sig fra en stol til liggende stilling og skifte til og fra knælende eller hugsiddende stilling. |
J3.9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udholdenhed | Funktioner bestemmende for respiratorisk og kardiovaskulær kapacitet, som er nødvendig ved fysisk anstrengelse. |
J3.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Løfte og bære | Løfte en genstand op og flytte noget fra et sted til et andet som f.eks. at løfte en kop eller bære et barn fra et rum til et andet. |
J3.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Forflytte sig | Evnen til og behovet for støtte til at flytte sin krop mellem forskellige sidde -eller liggeflader. Eksempler: Flytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og/eller kørestol. |
Mobilitet_og_bevaegelse | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Evnen til og behovet for støtte til at bevæge sig omkring indendørs og udendørs samt løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå og færden indendørs og udendørs, gå på trapper, anvende transportmidler, løfte, håndtere og bære ting, som en del af hverdagslivet. |
J4.8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemløsning | Løsning af spørgsmål eller situationer ved at identificere og analysere emner, udvikle muligheder og løsninger, evaluere mulige virkninger af løsninger og gennemføre en valgt løsning som f.eks. ved løsning af en uoverensstemmelse mellem to personer. |
J4.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Følelsesfunktioner | Specifikke mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet. |
J4.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Orienteringsevne | Overordnede mentale funktioner bestemmende kendskab til og konstatering af relationerne til en selv, til andre, til tid, sted og andre omgivelser. |
J4.7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Tilegne sig færdigheder | Udvikle basale og komplekse kompetencer i sammensatte handlinger eller opgaver med det formål at påbegynde og gennemføre erhvervelsen af en færdighed, som f.eks. håndtering af værktøj eller spil som skak. |
J4.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Overordnede kognitive funktioner | Specifikke mentale funktioner først og fremmest knyttet til hjernens pandelapper omfattende kompleks målrettet adfærd som beslutningstagning, abstrakt tænkning, planlægning og gennemførelse af planer, mental fleksibilitet og tilpasning af adfærden efter omstændighederne, såkaldte eksekutive funktioner. |
J4.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Anvende kommunikationsudstyr og -teknikker | Anvende udstyr, teknikker og andre midler med kommunikationsformål som f. eks. at ringe til en ven. |
Kommunikation | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Evnen til og behovet for støtte til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Udtrykke mundtlige og skriftlige meddelelser, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald, skærmbesøg samt anden teknologi. |
J4.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Evnen til og behovet for støtte til at huske, lagre og genkalde informationer efter behov. Eksempler: Huske information, der er gemt i både kortids- og langtidshukommelsen, huske aftaler, steder og personer. |
Kognitive_funktioner | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive funktioner | Evnen til og behovet for støtte til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering, impulskontrol. |
Trivsel_funktionsevnetilstand | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Trivsel | Evnen til og behovet for støtte til håndtering af egen livssituation og følelser forbundet hermed. Eksempler: Sorg, ensomhed, nedgang i generel trivsel, mistrivsel og andre udfordringer. |
J4.6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Evnen til og behovet for støtte til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, tage initiativ, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
J5.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Have lønnet beskæftigelse | Deltage i alle aspekter af et arbejde, erhverv eller anden form for beskæftigelse som ansat på fuldtid eller deltid eller som selvstændig som f.eks. at søge et arbejde og få det, udføre de nødvendige opgaver i jobbet, møde på arbejde til tiden, lede andre arbejdere eller selv blive ledet, udføre de nødvendige opgaver alene eller i gruppe. |
b4e4bb41-7734-4c84-967f-fa1916662972 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med personlig pleje | Brug for støtte til kropspleje, af- og påklædning og/eller toiletbesøg. |
651a82a3-ff4b-44c1-89dd-574363b33e02 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med daglige aktiviteter | Vælges ved problemer med koordinering og planlægning af daglige aktiviteter. Eksempler: Ved behov for hjælp til koordinering og planlægning af daglige aktiviteter eller ved behov for anden støtte til planlægning og koordinering af dagligdagen. |
92caace8-60e3-4861-80ac-6e372a700e1d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mobilitet og bevægelse | Vælges ved problemer med mobilitet, balance og motoriske funktioner. Eksempler: Bevægelseshæmning, ufrivillige bevægelser, nedsat muskelstyrke, immobilitet, kontrakturer, faldtendens og balanceproblemer. |
15947075-ae22-45ca-94bb-ab5992a40c1e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Uhensigtsmæssig vægtændring | Brug for støtte til at håndtere uplanlagt vægtændring. |
354af175-2fcf-4f24-9adc-e9c349cd64c0 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med overvægt | Brug for støtte til at håndtere overvægt. |
5f6830e9-a756-4255-8cec-021c1450de8b | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med fødeindtag | Brug for støtte til fødeindtag. |
7946e63c-036f-49f7-a5bc-1f5a8dc173c7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med undervægt | Brug for støtte til at håndtere undervægt. |
82239c9a-001c-4027-896d-72caf62c2e31 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med væskeindtag | Brug for støtte til væskeindtag. |
42b04f2b-3208-4cce-b52a-a5b293ce8846 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vægt | Vælges ved problemer med vægt. Eksempler: Højt/lavt BMI og uhensigstmæssig(t) vægttab eller vægtstigning. |
bc65b137-9f5a-4889-82c2-c6764e5507f0 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med ernæring | Vælges ved problemer med at indtage en korrekt mængde væske eller optage ernæring og vitaminer/mineraler eller ved ernæringsbetingede stofskifteproblematikker. Eksempler: hypo- eller hyperglykæmi, tygge -/synkebesvær, småtspisende og nedsat hudturgor. |
0c0c9388-da32-4cfd-af9b-33c39896424b | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med blandingssår | Brug for støtte til behandling af blandingssår. |
19503407-1ae8-4b17-b96a-98387c24278d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med venøst sår | Brug for støtte til behandling af venøst sår. |
273eb475-1b94-4445-921b-13c829246494 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med arterielt sår | Brug for støtte til behandling af arterielt sår. |
555bc65d-6c7f-4848-b5bd-e6176c306986 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med traumesår | Brug for støtte til behandling af traumesår. |
78307e65-8f66-4d8b-972e-2431cf80e1ba | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med cancersår | Brug for støtte til behandling af cancersår. |
7fc48908-33a5-42bf-9d30-feb346e3af21 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med kirurgisk sår | Brug for støtte til behandling af kirurgisk sår. |
1ee0cce8-b082-464a-a19c-808e7cb082eb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hud og slimhinder | Vælges ved problemer med hud og slimhinder, som ikke er sår. Eksempler: Kløe, kradsemærker, udslæt, skællende hud, eksem eller andre fund i hudens/slimhindernes farve og struktur. |
24d20243-e3f1-4258-a4de-450774fea13c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med andre sår | Vælges ved traumatiske sår og ved ulcus, der ikke er tryksår eller diabetiske sår. Eksempler: Sår som følge af traume samt ulcus, der opstår grundet cirkulatorisk insufficiens eller cancer. |
bb0ea5fa-3462-40de-9047-a16fc4815a47 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med tryksår | Vælges ved problemer med sår, der er opstået som følge af tryk og/eller shear. Eksempler: Tryksår stadie 1-4, hospitalserhvervede tryksår, liggesår. |
fea2c964-eee3-485d-9d07-83a750d843e8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med diabetisk sår | Vælges ved problemer med diabetiske sår. Eksempler: Neuropatiske fodsår, eller iskæmiske fodsår forårsaget af type 1 eller type 2 diabetes. |
68dcfecb-3b30-4392-bfb2-325174220323 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med kommunikation | Vælges ved problemer med at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Nedsat evne til at formulere behov og oplevelser, verbalt eller nonverbalt, gøre sig forståelig, kommunikere og/eller forstå andres kommunikation, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
7b6a52c6-7e0d-4800-a223-ebdd2c9261e4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Emotionelle problemer | Brug for støtte til at håndtere følelser. |
f7619a25-1f4f-4940-83b8-913a2da0ef47 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mentale problemer | Brug for støtte til at håndtere psykiske og psykiatriske symptomer. |
5cc0c081-4b5a-4465-8635-7515768fbadc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med socialt samvær | Vælges ved problemer med at håndtere socialt samvær eller overholde sociale normer. Eksempler: Håndtere og etablere socialt samvær herunder aktiviteter i familien, foreninger og andre relationer, interagere med andre eller etablere og opretholde relationer. |
b754ce15-4de8-4ac6-8224-57432fd7cd6a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med trivsel | Vælges ved problemer med psykiske eller psykiatriske symptomer og evnen til at håndtere følelser. Eksempler: Vedvarende tristhed, sorg, savn, apati, rastløshed, vrede, ængstelighed, aggressivitet, stress, tankeforstyrrelser, tvangshandlinger. |
f7710e83-a2d3-4c17-bcf6-bd084aec2efb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med misbrug | Vælges ved problemer med vedvarende og skadeligt brug af medicin, alkohol eller stoffer. Eksempler: Abstinenssymptomer og psykiske eller sociale følger af et misbrug. |
3dac3b51-364e-47c0-a043-15b6d7a6c405 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulationsproblemer | Vælges ved cirkulationsproblemer og uhensigtsmæssige kredsløbsforstyrelser. Eksempler: Bleg og kold hud, ødemer, hypertension, hypotension, hjertearytmier, bradycardi eller takycardi. |
dae40f60-8dab-4bd3-ab72-b07d0f278692 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respirationsproblemer | Vælges ved respirationsproblemer og uhensigtsmæssig vejrtrækning. Eksempler: Ændringer i respirationen, nedsat eller manglende hostekraft, ekspektoratdannelse, cyanose eller nedsat saturation. |
d5966884-4e41-40c1-b711-6c6cde778360 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med seksualitet | Brug for støtte til seksuel aktivitet. |
7dc00935-32e7-46f2-b12a-8d6adfc5ad77 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med seksualitet, køn og kropsopfattelse | Vælges ved problemer ift. seksualitet, køn og kropsopfattelse. Eksempler: Nedsat, manglende eller øget seksuel lyst, erektionssvigt, impotens, samlejesmerter og ændringer i kropsopfattelse som følge af fx masektomi eller ar. |
14d0e94f-35a0-4604-885d-6458d4d8023a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med lugtesans | Brug for støtte til at kompensere for ændret lugtesans. |
4d857481-a4f4-4ee6-84e9-366b8875839f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Periodevise smerter | Brug for støtte til at håndtere periodevise smerter. |
6da78b57-2b00-43f2-b7f0-7045dd9aa1a5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Akutte smerter | Brug for støtte til at håndtere akutte smerter. |
742d39b5-63b5-411b-8792-e0d35c914c8d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med smagssans | Brug for støtte til at kompensere for ændret smagssans. |
8a592ca5-f544-41d9-aeeb-fe50c2893b45 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med følesans | Brug for støtte til at kompensere for ændret følesans. |
a078cdbd-a1e0-4d02-a472-f010b971c156 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hørelse | Brug for støtte til at kompensere for ændret høresans. |
e4a049fc-e20c-4117-b834-b475eee781da | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kroniske smerter | Brug for støtte til at håndtere kroniske smerter. |
ee01e70d-0d2b-47a9-8f15-cb59ce4bf348 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med synssans | Brug for støtte til at kompensere for ændret synssans. |
5b6f5ce1-24b0-486d-8bbb-f9711fec92dd | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med smerter | Vælges ved problemer med smerter. Eksempler: Nervesmerter, fantomsmerter, kroniske, akutte og periodevise smerter. |
d80c56ae-e9f6-44e9-bd2d-103e10a7fef2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sanser | Vælges ved problemer med synssans, lugtesans, smagssans, hørelse og følesans. Eksempler: Symptomer på behandlingskrævende øjensygdomme, manglende eller ændret lugte - og smagssans, ændret eller manglende hørelse og ændringer i følesans. |
6c6a10b9-d4c3-44f6-8803-80466d158356 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Søvnproblemer | Brug for støtte til at kompensere for dårlig søvnkvalitet. |
c11de086-e05b-4cec-b550-a2f0244bf823 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Døgnrytmeproblemer | Brug for støtte til at håndtere for manglende evne til at adskille dag og nat. |
f5a9fb78-bd27-4d98-821a-757cd65fab53 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med søvn og hvile | Vælges ved hvile - og søvnproblemer. Eksempler: Påvirket søvnkvalitet, indslumringsproblemer, utilstrækkelig eller uhensigstsmæssigt søvn - og hvilemønster. |
4a37483a-9d95-496b-a593-aa720a6228ac | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med indsigt i behandlingsformål | Brug for støtte til at forstå hensigt med behandling (compliance). |
d0496876-5673-4597-bd4a-6323d1dfea46 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sygdomsindsigt | Brug for støtte til at indse manglende evne til egenomsorg. |
6d72e1df-2873-48b2-a59d-6ee355b0e929 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sundhedskompetence | Vælges ved problemer med at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Manglende samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet og utilstrækkelig indsigt i egne helbredsproblemer, sygdomme og behandling. |
e1dcf02e-6df5-487d-b596-3d499545468f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hukommelse | Vælges ved problemer med at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer. Eksempler: Glemsomhed, forvirring vedrørende tid og sted, vanskelighed med at finde ting. |
e671cc6c-a24b-4a50-82bf-8f3f6ab09c9a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive problemer | Vælges ved problemer med målrettet tænkning samt forstå, ræssonere og reflektere. Eksempler: Manglende evne til beslutningstagning, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
116ff724-09b7-45c0-bee5-8bbf1d500c63 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vandladning | Brug for støtte til at håndtere vandladningsproblemer, der ikke er inkontinens. |
1fdf6282-7e57-4e3d-91c4-c8b2f030c374 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med urininkontinens | Brug for støtte til at håndtere urininkontinens. |
8edb6c4d-0410-431c-bd8d-2c3b2d93461d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mave og tarm | Brug for støtte til at håndtere fordøjelsesproblemer. |
a2d41ce8-e0ee-4863-bfe0-5c19bbf1bf06 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med afføringsinkontinens | Brug for støtte til at håndtere afføringsproblemer/styre afføring. |
ae911e37-1ed5-4c30-9622-c73640f1c606 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vandladning | Vælges ved problemer med vandladning, kontinens og nyrerne. Eksempler: Symptomer på anomaliteter i blærens funktion, væsentlige ændringer i urinens konsistens, lugt og udseende og utilstrækkelig evne til udskillelse af affaldsstoffer. |
bc239b8b-119e-41b4-ae53-4a51fb45e001 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mave og tarm | Vælges ved problemer med mave og tarm. Eksempler: Symptomer på anomaliteter i mave - og tarmfunktion og væsentlige ændringer i afføringens konsistens, lugt, udseende og hyppighed. |
I1.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med personlig pleje | Brug for støtte til kropspleje, af- og påklædning og/eller toiletbesøg. |
I1.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med daglige aktiviteter | Vælges ved problemer med koordinering og planlægning af daglige aktiviteter. Eksempler: Ved behov for hjælp til koordinering og planlægning af daglige aktiviteter eller ved behov for anden støtte til planlægning og koordinering af dagligdagen. |
I2.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mobilitet og bevægelse | Vælges ved problemer med mobilitet, balance og motoriske funktioner. Eksempler: Bevægelseshæmning, ufrivillige bevægelser, nedsat muskelstyrke, immobilitet, kontrakturer, faldtendens og balanceproblemer. |
I3.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Uhensigtsmæssig vægtændring | Brug for støtte til at håndtere uplanlagt vægtændring. |
I3.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med overvægt | Brug for støtte til at håndtere overvægt. |
I3.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med fødeindtag | Brug for støtte til fødeindtag. |
I3.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med undervægt | Brug for støtte til at håndtere undervægt. |
I3.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med væskeindtag | Brug for støtte til væskeindtag. |
Problemer_med_vaegt | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vægt | Vælges ved problemer med vægt. Eksempler: Højt/lavt BMI og uhensigstmæssig(t) vægttab eller vægtstigning. |
Problemer_med_ernaering | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med ernæring | Vælges ved problemer med at indtage en korrekt mængde væske eller optage ernæring og vitaminer/mineraler eller ved ernæringsbetingede stofskifteproblematikker. Eksempler: hypo- eller hyperglykæmi, tygge -/synkebesvær, småtspisende og nedsat hudturgor. |
I4.7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med blandingssår | Brug for støtte til behandling af blandingssår. |
I4.6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med venøst sår | Brug for støtte til behandling af venøst sår. |
I4.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med arterielt sår | Brug for støtte til behandling af arterielt sår. |
I4.8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med traumesår | Brug for støtte til behandling af traumesår. |
I4.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med cancersår | Brug for støtte til behandling af cancersår. |
I4.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med kirurgisk sår | Brug for støtte til behandling af kirurgisk sår. |
I4.9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hud og slimhinder | Vælges ved problemer med hud og slimhinder, som ikke er sår. Eksempler: Kløe, kradsemærker, udslæt, skællende hud, eksem eller andre fund i hudens/slimhindernes farve og struktur. |
Problemer_med_andre_saar | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med andre sår | Vælges ved traumatiske sår og ved ulcus, der ikke er tryksår eller diabetiske sår. Eksempler: Sår som følge af traume samt ulcus, der opstår grundet cirkulatorisk insufficiens eller cancer. |
I4.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med tryksår | Vælges ved problemer med sår, der er opstået som følge af tryk og/eller shear. Eksempler: Tryksår stadie 1-4, hospitalserhvervede tryksår, liggesår. |
I4.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med diabetisk sår | Vælges ved problemer med diabetiske sår. Eksempler: Neuropatiske fodsår, eller iskæmiske fodsår forårsaget af type 1 eller type 2 diabetes. |
I5.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med kommunikation | Vælges ved problemer med at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Nedsat evne til at formulere behov og oplevelser, verbalt eller nonverbalt, gøre sig forståelig, kommunikere og/eller forstå andres kommunikation, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
I6.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Emotionelle problemer | Brug for støtte til at håndtere følelser. |
I6.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mentale problemer | Brug for støtte til at håndtere psykiske og psykiatriske symptomer. |
I6.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med socialt samvær | Vælges ved problemer med at håndtere socialt samvær eller overholde sociale normer. Eksempler: Håndtere og etablere socialt samvær herunder aktiviteter i familien, foreninger og andre relationer, interagere med andre eller etablere og opretholde relationer. |
Problemer_med_trivsel | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med trivsel | Vælges ved problemer med psykiske eller psykiatriske symptomer og evnen til at håndtere følelser. Eksempler: Vedvarende tristhed, sorg, savn, apati, rastløshed, vrede, ængstelighed, aggressivitet, stress, tankeforstyrrelser, tvangshandlinger. |
I6.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med misbrug | Vælges ved problemer med vedvarende og skadeligt brug af medicin, alkohol eller stoffer. Eksempler: Abstinenssymptomer og psykiske eller sociale følger af et misbrug. |
I7.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulationsproblemer | Vælges ved cirkulationsproblemer og uhensigtsmæssige kredsløbsforstyrelser. Eksempler: Bleg og kold hud, ødemer, hypertension, hypotension, hjertearytmier, bradycardi eller takycardi. |
I7.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respirationsproblemer | Vælges ved respirationsproblemer og uhensigtsmæssig vejrtrækning. Eksempler: Ændringer i respirationen, nedsat eller manglende hostekraft, ekspektoratdannelse, cyanose eller nedsat saturation. |
I8.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med seksualitet | Brug for støtte til seksuel aktivitet. |
Problemer_med_seksualitet_koen_og_kropsopfattelse | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med seksualitet, køn og kropsopfattelse | Vælges ved problemer ift. seksualitet, køn og kropsopfattelse. Eksempler: Nedsat, manglende eller øget seksuel lyst, erektionssvigt, impotens, samlejesmerter og ændringer i kropsopfattelse som følge af fx masektomi eller ar. |
I9.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med lugtesans | Brug for støtte til at kompensere for ændret lugtesans. |
I9.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Periodevise smerter | Brug for støtte til at håndtere periodevise smerter. |
I9.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Akutte smerter | Brug for støtte til at håndtere akutte smerter. |
I9.8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med smagssans | Brug for støtte til at kompensere for ændret smagssans. |
I9.5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med følesans | Brug for støtte til at kompensere for ændret følesans. |
I9.7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hørelse | Brug for støtte til at kompensere for ændret høresans. |
I9.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kroniske smerter | Brug for støtte til at håndtere kroniske smerter. |
I9.6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med synssans | Brug for støtte til at kompensere for ændret synssans. |
Problemer_med_smerter | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med smerter | Vælges ved problemer med smerter. Eksempler: Nervesmerter, fantomsmerter, kroniske, akutte og periodevise smerter. |
Problemer_med_sanser | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sanser | Vælges ved problemer med synssans, lugtesans, smagssans, hørelse og følesans. Eksempler: Symptomer på behandlingskrævende øjensygdomme, manglende eller ændret lugte - og smagssans, ændret eller manglende hørelse og ændringer i følesans. |
I10.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Søvnproblemer | Brug for støtte til at kompensere for dårlig søvnkvalitet. |
I10.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Døgnrytmeproblemer | Brug for støtte til at håndtere for manglende evne til at adskille dag og nat. |
Problemer_med_soevn_og_hvile | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med søvn og hvile | Vælges ved hvile - og søvnproblemer. Eksempler: Påvirket søvnkvalitet, indslumringsproblemer, utilstrækkelig eller uhensigstsmæssigt søvn - og hvilemønster. |
I11.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med indsigt i behandlingsformål | Brug for støtte til at forstå hensigt med behandling (compliance). |
I11.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sygdomsindsigt | Brug for støtte til at indse manglende evne til egenomsorg. |
Problemer_med_sundhedskompetence | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med sundhedskompetence | Vælges ved problemer med at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Manglende samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet og utilstrækkelig indsigt i egne helbredsproblemer, sygdomme og behandling. |
I11.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med hukommelse | Vælges ved problemer med at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer. Eksempler: Glemsomhed, forvirring vedrørende tid og sted, vanskelighed med at finde ting. |
I11.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive problemer | Vælges ved problemer med målrettet tænkning samt forstå, ræssonere og reflektere. Eksempler: Manglende evne til beslutningstagning, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
I12.2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vandladning | Brug for støtte til at håndtere vandladningsproblemer, der ikke er inkontinens. |
I12.3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med urininkontinens | Brug for støtte til at håndtere urininkontinens. |
I12.4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mave og tarm | Brug for støtte til at håndtere fordøjelsesproblemer. |
I12.1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med afføringsinkontinens | Brug for støtte til at håndtere afføringsproblemer/styre afføring. |
Problemer_med_vandladning | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med vandladning | Vælges ved problemer med vandladning, kontinens og nyrerne. Eksempler: Symptomer på anomaliteter i blærens funktion, væsentlige ændringer i urinens konsistens, lugt og udseende og utilstrækkelig evne til udskillelse af affaldsstoffer. |
Problemer_med_mave_og_tarm | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Problemer med mave og tarm | Vælges ved problemer med mave og tarm. Eksempler: Symptomer på anomaliteter i mave - og tarmfunktion og væsentlige ændringer i afføringens konsistens, lugt, udseende og hyppighed. |
04d9580e-669a-42d5-b20f-3c651ad5b8bf | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Samspil og kontakt | Vise hensyn og respekt, reagere på andres følelser, anvende passende fysisk kontakt, respektere andres grænser, undgå social isolation |
5f2310b3-cad1-43f6-9dc7-d982da141860 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage beskæftigelse | Deltage i beskæftigelse på fuld tid eller deltid, udføre de nødvendige arbejdsopgaver, søge arbejde, møde på arbejde til aftalt tid, udføre frivilligt arbejde |
73642409-bcd7-41b7-a2ed-50ae37352167 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage uddannelse | Deltage i alle aspekter af at gå i fx vuggestue, børnehave, skole og på uddannelser, tage imod undervisning, planlægge, studere og gennemføre de nødvendige opgaver |
9c2c29fb-4df7-4be4-a72f-383b488d575d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Deltage i fritidsaktiviteter og fællesskaber | Deltage i lege og spil, deltage i sportsaktiviteter, museumsbesøg, spille musikinstrument, deltage i lokalsamfundet, deltage i selskabelighed |
3bba13c9-c429-408e-b82c-3f2bf25b8d39 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Læring og anvendelse af viden | Påbegynde og gennemføre erhvervelse af en færdighed eller nyt redskab, lære et nyt spil, lære og følge nye regler, identificere problemstillinger og udvikle løsninger hertil, overskue forandringer, identificere behov for og ændre egen praksis |
a2e013fb-7c91-4c5a-90c6-d119ff3e0ce8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udføre daglige rutiner | Styre eget aktivitetsniveau, sikre tid og energi til dagligdagens gøremål, energiforvaltning |
c0624874-bdd4-4879-99c5-3a7330f83cc9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fødeindtagelse | Suge, tygge, bide og behandle maden i mundhulen, synkefunktion, fejlsynkning |
2bd07f7c-e6bb-424b-ab8f-f7c1de2afe80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Aktiviteter forbundet med at planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv og andre. Eksempler: Planlægge et måltid, tilberede et måltid, opvarme færdiglavet mad, rydde op efter måltidet fx vaske op. |
b53bca74-fd3f-4127-89ae-1a39d7836b93 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Aktiviteter forbundet med at holde omgivelser ryddelige, rene og hygiejniske. Eksempler: Støvsuge, vaske gulv, gøre rent i øvrigt, skifte sengetøj, ordne affald, vaske tøj og tørre det. |
bd088375-65fc-4e1d-9a8b-78dc918e6581 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Aktiviteter forbundet med at planlægge og foretage indkøb. Eksempler: Planlægge og udføre indkøb, stille varer på plads, benytte indkøbsordning, bestille varer på nettet. |
65ca1484-390b-4f1e-ba14-86a170ba75b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ødem | Perifert ødem, lymfødem, postoperativt ødem, posttraumatisk ødem, ødem pga medicinering/bivirkninger |
271c791c-7b6e-4a43-bf2f-d2a815386749 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Færden med transportmidler | Køre bil, køre på cykel, køre på knallert/motorcykel, køre som passager i bil, køre med bus og tog, færdes sikkert i trafikken, orientere sig i køreplan, planlægge rute |
2a641de6-1017-4647-a0fb-c3c8b7b1f43e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ændre og opretholde kropsstilling | ejse og sætte sig, ændre stilling i stol, lægge sig ned, lejre sig i sengen, vende sig i sengen, rejse sig fra seng, flytte sig mellem seng og stol, bøje sig forover, rejse sig op fra gulv, forflytning vha lift |
3f27a7bc-790d-444e-bcf4-6e22a6b1da7e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gang og bevægelse | Gå, gangvariationer (fx baglæns, sidelæns, tå- og hælgang), trappegang, løbe, hoppe, bevæge sig indendørs, bevæge sig omkring udendørs, færden med brug af fx rollator eller kørestol |
713fcbca-3776-4fb5-b423-2b82fcab7865 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Håndtere genstande | Samle genstande op, tage fat om genstande, give slip på genstande, dreje et håndtag, kaste og gribe genstande, bære genstande |
86e1982c-f459-4658-9071-e4bf3453a687 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Forflytte sig | Aktiviteter forbundet med at forflytte sig. Eksempler: Forflytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og /eller kørestol, lejring. |
dd41df82-3c13-4523-b9c5-e83676425299 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Aktiviteter forbundet med færden ude og inde, samt at løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå, løbe, rejse/sætte sig, færden fra sted til sted, færden med transportmidler, håndtere, løfte og bære ting. |
0c126894-60e1-4781-96b7-9b227677bfb6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vaske sig | Komme til og fra badeværelse/bruseniche/karbad, vaske og tørre kroppen, vaske og tørre hår |
1e199483-7201-43ef-a685-7fee7f4398ce | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Af- og påklædning | Klæde sig af og på på overkrop og underkrop, tage fodtøj af og på, tage tøj frem efter behov, tage strømper af og på, tage kropsbårne hjælpemidler af og på |
91fbebf5-9cd2-4a95-ab7f-3e94e635253e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage egen sundhed | Have hensigtsmæssige kostvaner, have hensigtsmæssige og tilstrækkelige motionsvaner, have hensigtsmæssig balance mellem aktivitet og hvile, følge behandlingsvejledning, undgå risikoadfærd fx rygning |
a05628c5-0128-42f7-844c-0f8261041328 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Skære mad ud, skænke drikke op, føre mad- og drikkevarer op til munden, åbne flaske og dåser, deltage i måltider, benytte kniv, gaffel og ske, bruge sugerør |
cffd4ef7-0282-4a68-a542-bae128172047 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå på toilet | Komme til og fra badeværelset, forflytte sig til/fra toiletsædet, udføre intimhygiejne, vaske hænder efter toiletbesøg, af- og påklædning i forbindelse med toiletbesøg, viljemæssig/kontrolleret tømning af tarm og blære |
dc2691db-fcc5-406f-a790-3c1f2f91c6b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspleje | Rede hår, børste tænder, barbere sig, lægge make-up, rense og klippe finger- og tånegle |
243ae4ae-4e36-4192-88cb-399711ac3766 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Personlig pleje | Aktiviteter forbundet med evnen til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Toiletbesøg, tandbørstning, vaske sig , hårpleje, af- og påklædning, neglepleje, barbering. |
290baa56-5d8c-40a6-b40c-1de05649f0d1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Aktiviteter forbundet med evnen til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Bearbejdning af føde, optagelse af næringsstoffer, synkefunktion, koordinere aktiviteter i forbindelse med at føre mad og drikke til munden. |
6a2c3341-c13e-4638-961d-72ba0fe29a80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Aktiviteter forbundet med evnen til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
a2253dcc-4806-4491-af3a-373344a70ccc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulation | Kredsløbsforandringer, puls, hjerterytme, blodtryk |
acb817ea-63aa-4d7e-aa67-f557c73f7c8a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udholdenhed | Fysisk udholdenhed, aerob kapacitet, udtrætning, kondition |
fa0028ca-72c5-4180-aefe-7b696698b196 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration | Respirationsfrekvens, respirationsrytme, overfladisk åndedræt, uregelmæssig vejrtrækning, hyperventilering, hoste/hostekraft, stilling ved vejrtrækning |
396c3048-410b-46a8-89e6-ba89cd0e8fda | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Muskelfunktion | Muskelstyrke, muskeltonus, paraplegi, hemiplegi, tetraplegi, monoplegi, parese, paralyse, hypotoni, hypertoni, spasticitet, tremor, dystoni, muskelstivhed, øget spændingsgrad i muskelvæv |
3c366bd0-0c87-4f2d-a755-0fba564c7a9d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ledfunktion | Range of motion (ROM), hypermobilitet, hypomobilitet, stabilitet i et eller flere led |
d6a26f74-bff7-40e0-95d5-0b382119ad6d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Koordination | Øje-hånd-koordination, øje-fod-koordination, dysdiadokinese, højre-venstre koordination, ataksi |
2c99f93c-4459-471d-a6b8-303d32c15ed6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Overordnede kognitive funktioner | Organisering og planlægning, systematisering, kognitiv fleksibilitet, problemløsning, administration af tid, kategorisering, beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger eller bevægelser (apraksi) |
36248229-67ac-4f5a-9446-b72c7208e34d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Opmærksomhed | Fastholde opmærksomhed, skift i opmærksomhed, opdeling af opmærksomhed, deltagende opmærksomhed hvor to eller flere personer fokuserer på det samme |
87a689e9-fe3b-4696-a15f-07b7be8fecf4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Psykomotoriske funktioner | Reduceret kropssprog, langsomme bevægelser, repetitive stereotype bevægelser, formålsløse bevægelser, adfærd udvisende øget motorisk aktivitet, adfærd udvisende nedsat motorisk aktivitet |
95fbdaed-00a4-461e-961d-629322c89914 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Orienteringsevne | Orientering i tid (ugedag, dato, måned, år), orientering om/forståelse af hvor man befinder sig, orientering om/forståelse for egen og andres identitet |
d377b371-64f5-416c-93f3-852e437ae1cb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Følelsesfunktioner | Adækvate og fyldestgørende følelser og regulering heraf, tristhed, affekt, frygt, vrede, anspændthed, angst, sorg, glæde, følelsesaffladning, emotionel labilitet |
eec8fc0a-7a30-49ea-ba3d-1c1d3cb50bfb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Oplevelse af egen krop | Følelse af at være for tyk eller for tynd, fantomoplevelser af kropsdele, neglekt for en del af kroppen |
064f983b-5ec5-40a3-bc90-c3fcec6b6ef5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Evne til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Evnen til at udtrykke sig verbalt og nonverbalt eller på skrift, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
1d9759c6-6526-4d07-994a-5dee3fa65177 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Evne til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, motivation, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
56860429-eabe-4d48-b8ad-d7f7b28f6df5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Evnen til at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer efter behov. Eksempler: Korttidshukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse, huske aftaler, steder og personer. |
b16668ff-9c02-491e-b082-7b699d93f5bc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive funktioner | Evnen til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
1b5ad154-d22c-4949-a5db-c01ccefd64d9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Balance | Balance i stående stilling, balance i siddende stilling, balance under gang og bevægelse, svimmelhed, fornemmelse af at være ved at falde |
2d3a12d0-c0d9-4702-a96e-1d7824c80c6c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser | Proprioception, temperatursans, synsfunktioner, vibrationssans, paræstesi, hyperæstesi, opfattelse af tryk, allodyni, perception/genkendelse og fortolkning af sensorisk stimuli |
40cbf3ef-9ec0-4795-bb3b-ea7c788b49e2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Smerter | Smertelokalitet, smertetype, smertemønster, smertekarakteriska, smerteintensitet, smerte fra dermatom, segmentær smerte |
263a2c2f-7ae2-4264-8808-7e8216b1a118 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sår og cicatriser | Fund vedrørende cicatriser, sår og andre hudlæsioner. Eksempler: Arvævsdannelse, infektion omkring cicatrise og/eller manglende opheling. |
26b05040-94f3-4c8c-9ede-c7223bddf518 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration og cirkulation | Fund vedrørende vejrtrækning i relation til respirationssystemet, samt følger af påvirket blodgennemstrømning og venøst tilbageløb. Eksempler: Respirationsfrekvens, respirationsrytme, dyspnø, hyperventilering, ødemer. |
3c685f14-5d48-4b1c-a451-9da780e2b41c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser og smerter | Fund vedrørende smerter og smerteopfattelse og sansning. Eksempler: Påvirkning af det sensoriske nervesystem, smertemønstre og smertelokalitet, neglect, fantom-oplevelser. |
bbc99471-a9f3-41f1-a95b-6842abfb551a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kontinens | Fund vedr. urin- og afføringsproblematikker som følge af fx traume og operation. Eksempler: Retention, urin - og analinkontinens, urinvejsinfektioner. |
c6f49b84-58af-43df-bb3e-0d6a67fa0aba | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bevægeapparat | Fund vedrørende muskelstyrke, ledbevægelighed og koordination. Eksempler: Muskelstyrke, muskeltonus, stabilitet i et eller flere led, koordination og viljebestemte bevægelser, muskeludholdenhed, ledbevægelighed. |
43f0b6da-11da-4eed-b00b-19b2177690b5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Håndtere genstande | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til evnen til fysisk at løfte, bære, flytte og håndtere genstande. Eksempler: At være i stand til at løfte, bære, håndtere eller styre maskiner eller redskaber i hverdagen. |
880cdd75-c63a-44a0-a4e4-8209644c8628 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kontinens | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til urin- og afføringsmønstre. Eksempler: Stress- eller urgeinkontinens og obstipation eller diarré. |
abc0b770-d080-4cc8-851a-aa62556730e6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til mobilitet og det at bevæge sig. Eksempler: Bevæge sig omkring i hjemmet eller i nærmiljøet. Indendørs, udendørs med eller uden hjælpemidler. Gælder såvel forflytninger, som at bevæge sig fra A til B. |
c0ee1cf6-47a9-4523-8fda-a80a13e28e30 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ernæring | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til indtag af mad og drikke. Fokus på det som borgeren indtager - ud fra et ernæringsperspektiv. Eksempler: Energisammensætning og indhold af næringsstoffer i mad og drikke, som borgeren indtager i hverdagen. |
e33396bb-019a-4fda-b901-1dbfdea1fc10 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration | Beskrivelse af ændringer og fund, der opstår som følge af uhensigtsmæssige vejrtrækningsforandringer. Eksempler: Uregelmæssig respirationsfrekvens, hoste, slimdannelse eller åndenød. |
e3ff3fea-a4ff-4c7b-ad04-f4aad2e67fd3 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulation | Beskrivelse af ændringer og fund, der opstår som følge af uhensigtsmæssige kredsløbsforandringer. Eksempler: Hævelser, ødemer, sårdannelse eller påvirket gangfunktion. |
e7531532-7b7f-4ac0-863a-0b6a4cbe6ce2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Smerte | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til smerte, samt eventuelle årsager til eller sammenhænge med smerteoplevelsen. Eksempler: Påvirket smertemønster, smertefornemmelse og smerteintensitet. |
febbd20d-f5ff-41e7-bf12-dfa0700678e0 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vægt | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til vægt. Eksempler: Undervægt, overvægt og/eller uhensigtsmæssig eller uplanlagt vægtændring. |
08042057-72f4-4798-a727-75ce6205dc86 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sociale relationer | Beskrivelse af evne, lyst og vilje til at indgå i sociale relationer og netværk - omfatter familie, det umiddelbare netværk og større fællesskaber. Eksempler: Deltage i familieliv, selskabelighed, sport, leg eller fornøjelse sammen med andre. |
fab34c19-4805-45af-b961-56099c849744 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Daglige aktiviteter | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til basale aktiviteter i hverdagen. At kunne planlægge, strukturere, administrere og udføre aktiviteter i løbet dagen. Eksempler: Planlægge indkøb, strukturere og administrere tid og energi i forhold til forskellige aktiviteter - skole/arbejde/hobby eller motionsaktiviteter. |
1a34ed6c-083b-451f-b8c8-137f99126b0c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Tobak og nikotin | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til brug af tobak og andre nikotinprodukter. Eksempler: Cigaretter, pibe, vandpibe, e-cigaretter, snus, andre nikotinprodukter. Borgere, der oplever tilbagefald i forbindelse med ophør. |
57b8979f-cf46-4312-aafa-3a0dd93aa921 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Alkohol | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til alkohol. Eksempler: Uhensigtsmæssig drikkefrekvens, drikkevaner og/eller manglende evne til at kontrollere drikkemønster. Afvise eller vedkende sig brugen af alkohol. |
bb7e9e71-73f6-4ec6-a0bf-eaec1e5982b4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
f0b62265-6c83-4239-af97-4d6e9ba9dea7 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Medicin og stoffer | Beskrivelse af ændringer eller fund relateret til uhensigtsmæssig indtagelse af medicin og stoffer. Eksempler: Uhensigtsmæssigt forbrug eller misbrug af håndkøbsmedicin, ordinerede lægemidler og narkorelaterede stoffer. |
f1f1eee3-a3ea-4ca1-bfa9-ebb381af1a1f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fysisk aktivitet | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til borgerens fysiske aktivitetsniveau. Eksempler: Hyppighed, intensitet i motionsmønster, uhensigtsmæssigt motionsmønster eller inaktivitet. |
f715168e-125b-4d00-8e93-2ca4147ed13f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spisemønster | Beskrivelse af ændringer og fund vedr. uhensigtsmæssigheder relateret til borgerens spisemønster. Eksempler: Hyppighed af måltider, varieret kost og mængder af mad der indtages. |
525b5dd8-d62b-4efa-bf66-262ac47eca5b | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Emotionel funktion | Mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet. Fx følelse af nedtrykthed, stressende situationer, ængstelighed eller bekymring, i forbindelse med at have en kronisk lidelse. |
0520a107-2bb0-47b8-8856-c53e27607e51 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitiv funktion | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til evnen til at forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: At være i stand til at problemløse og indlære, samt til beslutningstagning. |
43ad3091-f684-4d6f-8885-20ecd1cf2255 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspfattelse | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til kropsopfattelse. Eksempler: At finde sig til rette med en ændret eller forstyrret kropsopfattelse, som kan skyldes ændringer i oplevelsen af egen seksualitet eller intimitet, i forbindelse med at have en kronisk lidelse. |
ba083ca7-fe46-41d0-acd5-85851ac8137f | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Trivsel | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til håndtering af egen livssituation og følelser forbundet hermed. Eksempler: Følelse af nedtrykthed, oplevelse af stress, ængstelighed eller bekymring i forbindelse med at have en kronisk lidelse. |
cb55874a-93d9-45c7-a25a-8ff677c24385 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Søvn og hvile | Beskrivelse af ændringer og fund relateret til søvn og hvilemønster. Eksempler: Indvirkningen på de nære omgivelser, på familiens livsstil, det daglige aktivitetsmønster og borgerens fysiske form. |
Explanation of the columns that may appear on this page:
Level | A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies |
System | The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere) |
Code | The code (used as the code in the resource instance) |
Display | The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application |
Definition | An explanation of the meaning of the concept |
Comments | Additional notes about how to use the code |