2.2.0 - Release
This page is part of the KLGatewayRehab (v2.2.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version. For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Official URL: http://fhir.kl.dk/rehab/ValueSet/Conditions140 | Version: 2.2.0 | |||
Active as of 2024-10-31 | Computable Name: Conditions140 |
Danish municipality theraphy condition codes
References
Generated Narrative: ValueSet Conditions140
urn:oid:1.2.208.176.2.21
Code | Display | Definition |
2bd07f7c-e6bb-424b-ab8f-f7c1de2afe80 | Lave mad | Aktiviteter forbundet med at planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv og andre. Eksempler: Planlægge et måltid, tilberede et måltid, opvarme færdiglavet mad, rydde op efter måltidet fx vaske op. |
b53bca74-fd3f-4127-89ae-1a39d7836b93 | Lave husligt arbejde | Aktiviteter forbundet med at holde omgivelser ryddelige, rene og hygiejniske. Eksempler: Støvsuge, vaske gulv, gøre rent i øvrigt, skifte sengetøj, ordne affald, vaske tøj og tørre det. |
bd088375-65fc-4e1d-9a8b-78dc918e6581 | Indkøb | Aktiviteter forbundet med at planlægge og foretage indkøb. Eksempler: Planlægge og udføre indkøb, stille varer på plads, benytte indkøbsordning, bestille varer på nettet. |
86e1982c-f459-4658-9071-e4bf3453a687 | Forflytte sig | Aktiviteter forbundet med at forflytte sig. Eksempler: Forflytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og /eller kørestol, lejring. |
dd41df82-3c13-4523-b9c5-e83676425299 | Mobilitet og bevægelse | Aktiviteter forbundet med færden ude og inde, samt at løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå, løbe, rejse/sætte sig, færden fra sted til sted, færden med transportmidler, håndtere, løfte og bære ting. |
243ae4ae-4e36-4192-88cb-399711ac3766 | Personlig pleje | Aktiviteter forbundet med evnen til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Toiletbesøg, tandbørstning, vaske sig , hårpleje, af- og påklædning, neglepleje, barbering. |
290baa56-5d8c-40a6-b40c-1de05649f0d1 | Spise og drikke | Aktiviteter forbundet med evnen til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Bearbejdning af føde, optagelse af næringsstoffer, synkefunktion, koordinere aktiviteter i forbindelse med at føre mad og drikke til munden. |
6a2c3341-c13e-4638-961d-72ba0fe29a80 | Sundhedskompetence | Aktiviteter forbundet med evnen til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
064f983b-5ec5-40a3-bc90-c3fcec6b6ef5 | Kommunikation | Evne til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Evnen til at udtrykke sig verbalt og nonverbalt eller på skrift, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
1d9759c6-6526-4d07-994a-5dee3fa65177 | Energi og handlekraft | Evne til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, motivation, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
56860429-eabe-4d48-b8ad-d7f7b28f6df5 | Hukommelse | Evnen til at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer efter behov. Eksempler: Korttidshukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse, huske aftaler, steder og personer. |
b16668ff-9c02-491e-b082-7b699d93f5bc | Kognitive funktioner | Evnen til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
263a2c2f-7ae2-4264-8808-7e8216b1a118 | Sår og cicatriser | Fund vedrørende cicatriser, sår og andre hudlæsioner. Eksempler: Arvævsdannelse, infektion omkring cicatrise og/eller manglende opheling. |
26b05040-94f3-4c8c-9ede-c7223bddf518 | Respiration og cirkulation | Fund vedrørende vejrtrækning i relation til respirationssystemet, samt følger af påvirket blodgennemstrømning og venøst tilbageløb. Eksempler: Respirationsfrekvens, respirationsrytme, dyspnø, hyperventilering, ødemer. |
3c685f14-5d48-4b1c-a451-9da780e2b41c | Sanser og smerter | Fund vedrørende smerter og smerteopfattelse og sansning. Eksempler: Påvirkning af det sensoriske nervesystem, smertemønstre og smertelokalitet, neglect, fantom-oplevelser. |
bbc99471-a9f3-41f1-a95b-6842abfb551a | Kontinens | Fund vedr. urin- og afføringsproblematikker som følge af fx traume og operation. Eksempler: Retention, urin - og analinkontinens, urinvejsinfektioner. |
c6f49b84-58af-43df-bb3e-0d6a67fa0aba | Bevægeapparat | Fund vedrørende muskelstyrke, ledbevægelighed og koordination. Eksempler: Muskelstyrke, muskeltonus, stabilitet i et eller flere led, koordination og viljebestemte bevægelser, muskeludholdenhed, ledbevægelighed. |
Generated Narrative: ValueSet
Expansion based on codesystem FSIII v2.2.0 (CodeSystem)
This value set contains 17 concepts
Code | System | Display | Definition |
2bd07f7c-e6bb-424b-ab8f-f7c1de2afe80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Aktiviteter forbundet med at planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv og andre. Eksempler: Planlægge et måltid, tilberede et måltid, opvarme færdiglavet mad, rydde op efter måltidet fx vaske op. |
b53bca74-fd3f-4127-89ae-1a39d7836b93 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Aktiviteter forbundet med at holde omgivelser ryddelige, rene og hygiejniske. Eksempler: Støvsuge, vaske gulv, gøre rent i øvrigt, skifte sengetøj, ordne affald, vaske tøj og tørre det. |
bd088375-65fc-4e1d-9a8b-78dc918e6581 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Aktiviteter forbundet med at planlægge og foretage indkøb. Eksempler: Planlægge og udføre indkøb, stille varer på plads, benytte indkøbsordning, bestille varer på nettet. |
86e1982c-f459-4658-9071-e4bf3453a687 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Forflytte sig | Aktiviteter forbundet med at forflytte sig. Eksempler: Forflytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og /eller kørestol, lejring. |
dd41df82-3c13-4523-b9c5-e83676425299 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Mobilitet og bevægelse | Aktiviteter forbundet med færden ude og inde, samt at løfte, bære og flytte ting. Eksempler: Gå, løbe, rejse/sætte sig, færden fra sted til sted, færden med transportmidler, håndtere, løfte og bære ting. |
243ae4ae-4e36-4192-88cb-399711ac3766 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Personlig pleje | Aktiviteter forbundet med evnen til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren. Eksempler: Toiletbesøg, tandbørstning, vaske sig , hårpleje, af- og påklædning, neglepleje, barbering. |
290baa56-5d8c-40a6-b40c-1de05649f0d1 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Aktiviteter forbundet med evnen til at indtage fødevarer og væsker. Eksempler: Bearbejdning af føde, optagelse af næringsstoffer, synkefunktion, koordinere aktiviteter i forbindelse med at føre mad og drikke til munden. |
6a2c3341-c13e-4638-961d-72ba0fe29a80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sundhedskompetence | Aktiviteter forbundet med evnen til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter. Eksempler: Samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling. |
064f983b-5ec5-40a3-bc90-c3fcec6b6ef5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Evne til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål. Eksempler: Evnen til at udtrykke sig verbalt og nonverbalt eller på skrift, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald eller anden teknologi. |
1d9759c6-6526-4d07-994a-5dee3fa65177 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Evne til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den. Eksempler: Energiforvaltning, motivation, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet. |
56860429-eabe-4d48-b8ad-d7f7b28f6df5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Evnen til at kunne registrere, lagre og genkalde sig informationer efter behov. Eksempler: Korttidshukommelse, langtidshukommelse, arbejdshukommelse, huske aftaler, steder og personer. |
b16668ff-9c02-491e-b082-7b699d93f5bc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kognitive funktioner | Evnen til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere. Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering. |
263a2c2f-7ae2-4264-8808-7e8216b1a118 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sår og cicatriser | Fund vedrørende cicatriser, sår og andre hudlæsioner. Eksempler: Arvævsdannelse, infektion omkring cicatrise og/eller manglende opheling. |
26b05040-94f3-4c8c-9ede-c7223bddf518 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration og cirkulation | Fund vedrørende vejrtrækning i relation til respirationssystemet, samt følger af påvirket blodgennemstrømning og venøst tilbageløb. Eksempler: Respirationsfrekvens, respirationsrytme, dyspnø, hyperventilering, ødemer. |
3c685f14-5d48-4b1c-a451-9da780e2b41c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser og smerter | Fund vedrørende smerter og smerteopfattelse og sansning. Eksempler: Påvirkning af det sensoriske nervesystem, smertemønstre og smertelokalitet, neglect, fantom-oplevelser. |
bbc99471-a9f3-41f1-a95b-6842abfb551a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kontinens | Fund vedr. urin- og afføringsproblematikker som følge af fx traume og operation. Eksempler: Retention, urin - og analinkontinens, urinvejsinfektioner. |
c6f49b84-58af-43df-bb3e-0d6a67fa0aba | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Bevægeapparat | Fund vedrørende muskelstyrke, ledbevægelighed og koordination. Eksempler: Muskelstyrke, muskeltonus, stabilitet i et eller flere led, koordination og viljebestemte bevægelser, muskeludholdenhed, ledbevægelighed. |
Explanation of the columns that may appear on this page:
Level | A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies |
System | The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere) |
Code | The code (used as the code in the resource instance) |
Display | The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application |
Definition | An explanation of the meaning of the concept |
Comments | Additional notes about how to use the code |