KL Terminologi
2.2.0 - Release

This page is part of the KLTerm (v2.2.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version. For a full list of available versions, see the Directory of published versions

ValueSet: KLTilstandeKoderHjemmepleje

Official URL: http://fhir.kl.dk/term/ValueSet/KLConditionCodesHomeCare Version: 2.2.0
Active as of 2024-10-31 Computable Name: KLConditionCodesHomeCare

Danish municipality home care condition codes (funktionsevnetilstande)

References

Logical Definition (CLD)

Generated Narrative: ValueSet KLConditionCodesHomeCare

This value set includes codes based on the following rules:

 

Expansion

Generated Narrative: ValueSet

Expansion based on codesystem FSIII v2.2.0 (CodeSystem)

This value set contains 74 concepts

CodeSystemDisplayDefinition
  0285a61e-e563-4f2a-a33f-fedf28a57661urn:oid:1.2.208.176.2.21Drikke

Holde fast om en drik, tage drikken op til munden og drikke på en kulturelt accepteret måde, blande, omrøre og skænke drikke op, åbne flasker og dåser, bruge sugerør eller drikke af rindende vand fra en hane eller en kilde; amning.

  4d46bd94-9518-431c-82e8-ebb91bca307aurn:oid:1.2.208.176.2.21Vaske sig

Vaske og tørre sig på kroppen og kropsdele med anvendelse af vand og passende rensemidler f.eks. tage bad, brusebad, vaske hænder og fødder, ansigt og hår og tørre sig med håndklæde.

  56291a75-960d-4fbb-8f28-ae27da8851dcurn:oid:1.2.208.176.2.21Fødeindtagelse

Indtagelse og bearbejdning af fødemidler og væsker gennem munden.

  581f65f9-cd0a-4630-8cc5-c8c125ae2d0curn:oid:1.2.208.176.2.21Kropspleje

Pleje af de dele af kroppen, som behøver anden pleje end vask og tørring f.eks. hud, ansigt, tænder, hår, negle og kønsdele.

  5eecf025-ae93-4256-8df5-bc304c149b96urn:oid:1.2.208.176.2.21Gå på toilet

Planlægge og udføre toiletbesøg til udskillelse af affaldsprodukter (menstruation, urin og afføring) og efterfølgende rengøring.

  888c8f63-c059-46c3-8f36-f9649dbd0771urn:oid:1.2.208.176.2.21Spise

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med indtagelse af føde, som er serveret for en, få maden op til munden og spise på en kulturelt accepteret måde, skære eller bryde maden i stykker, åbne flasker og dåser, anvende spiseredskaber, deltage i måltider og i festligheder.

  91762d6a-fd77-454c-88cd-8d9bc49b1ab8urn:oid:1.2.208.176.2.21Varetage egen sundhed

Sikre sit velvære, helbred og fysiske og psykiske velbefindende ved f.eks. at indtage varieret kost, have passende niveau af fysisk aktivitet, holde sig varm eller afkølet, undgå skader på helbredet, dyrke sikker sex inkl. anvendelse af kondomer, lade sig vaccinere og følge regelmæssige helbredsundersøgelser.

  e853d3e7-1de5-44f0-ab48-1fb20c449035urn:oid:1.2.208.176.2.21Af- og påklædning

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med på- og afklædning, at tage fodbeklædning på og af i rækkefølge og i overensstemmelse med den sociale sammenhæng og de klimatiske forhold som f.eks. iføre sig, rette på og afføre sig skjorter, bluser, bukser, undertøj, sarier, kimonoer, strømpebukser, hatte, handsker, frakker, sko, støvler, sandaler og hjemmesko.

  41c201d5-6d3d-4576-b3d2-510a9b105631urn:oid:1.2.208.176.2.21Spise og drikke

Evnen til og behovet for støtte til at indtage fødevarer og væsker.

Eksempler: Indtage føde og væske, herunder besvær med at synke og bearbejde føde og væske, at føre mad og drikke til munden.

  98cfcc91-682e-4777-bfa5-6dcae59ff77furn:oid:1.2.208.176.2.21Sundhedskompetence

Evnen til og behovet for støtte til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter.

Eksempler: Hensigtsmæssige kost- og motionsvaner, samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling.

  feb38b55-c2d7-4d57-99c2-93622eaa0025urn:oid:1.2.208.176.2.21Personlig pleje

Evnen til og behovet for støtte til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren.

Eksempler: Vaske sig, vaske hår, børste tænder, udføre hudpleje, af- og påklædning samt klare toilet.

  e40942af-08a1-49ef-90c3-93541c53b47aurn:oid:1.2.208.176.2.21Udføre daglige rutiner

Udføre simple, komplekse og sammensatte handlinger til planlægning, styring og gennemførelse af dagligt tilbagevendende rutiner eller pligter som f.eks. at overholde tider og lægge planer for særlige aktiviteter i løbet af dagen.

  293bd85b-d9b4-4e2c-83d9-d3df32ce9d82urn:oid:1.2.208.176.2.21Indkøb

Evnen til og behovet for støtte til at planlægge indkøb og få købt varer.

Eksempler: Skrive indkøbsseddel, foretage indkøb, bære og stille varer på plads. Bestille og fortage indkøb af fx tøj og sko.

  75bfc8db-a220-4801-a8c7-5e968e94d44burn:oid:1.2.208.176.2.21Lave mad

Evnen til og behovet for støtte til madlavning.

Eksempler: Planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv, bestille madudbringning.

  a7ac8429-513f-43cd-bc69-96a8d0e0f0ffurn:oid:1.2.208.176.2.21Lave husligt arbejde

Evnen til og behovet for støtte til husligt arbejde og opgaver i hjemmet.

Eksempler: Holde bolig ren og ryddelig, vaske tøj og tørre tøj.

  0266853a-f222-4955-a2ce-687e26161144urn:oid:1.2.208.176.2.21Færden i forskellige omgivelser

Gang og færden i forskellige omgivelser som f.eks. at gå mellem rum i huset, inden for en bygning eller ned ad gaden.

  346de9b3-4ba4-4ebd-b41d-b863b611159aurn:oid:1.2.208.176.2.21Muskelstyrke

Kraften som opstår ved kontraktion af en muskel eller en muskelgruppe.

  3770dcf7-8285-45c9-90e6-d3efa1d85f99urn:oid:1.2.208.176.2.21Bruge transportmidler

Bruge transportmidler som passager til at færdes omkring som f.eks. at blive kørt i en bil eller køre med bus, rickshaw, hestetrukken vogn, private eller offentlig taxi, bus, tog, sporvogn, undergrundsbane, skib eller fly.

  4f915ee9-9f30-47b5-b582-c0f1467dd271urn:oid:1.2.208.176.2.21Bevæge sig omkring

Bevæge sig fra et sted til et andet på andre måder end ved at gå som f.eks. ved at klatre over en sten, løbe ned ad en gade, hoppe, springe, slå kolbøtter eller rende rundt om genstande.

  51697715-965a-40f3-b4a5-819103bf9d49urn:oid:1.2.208.176.2.21

Bevæge sig til fods skrift for skridt på et underlag, således at den ene fod hele tiden hviler på underlaget, som når man slentrer, går forlæns, baglæns eller sidelæns.

  8d848883-6da7-4a7a-91a9-83fc9ffa2e06urn:oid:1.2.208.176.2.21Ændre kropsstilling

Skifte kropsstilling og bevæge sig fra et sted til et andet som f.eks. at flytte sig fra en stol til liggende stilling og skifte til og fra knælende eller hugsiddende stilling.

  b1d490a4-229c-465e-99b8-554e1e68513aurn:oid:1.2.208.176.2.21Udholdenhed

Funktioner bestemmende for respiratorisk og kardiovaskulær kapacitet, som er nødvendig ved fysisk anstrengelse.

  ba4683f8-4700-4059-a2f6-0598e2e9e15aurn:oid:1.2.208.176.2.21Løfte og bære

Løfte en genstand op og flytte noget fra et sted til et andet som f.eks. at løfte en kop eller bære et barn fra et rum til et andet.

  d39cd035-eb12-4a18-8a68-f43d4c0c62efurn:oid:1.2.208.176.2.21Forflytte sig

Evnen til og behovet for støtte til at flytte sin krop mellem forskellige sidde -eller liggeflader.

Eksempler: Flytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og/eller kørestol.

  d8aa5f09-cd9c-4996-a853-1c95ee98f25curn:oid:1.2.208.176.2.21Mobilitet og bevægelse

Evnen til og behovet for støtte til at bevæge sig omkring indendørs og udendørs samt løfte, bære og flytte ting.

Eksempler: Gå og færden indendørs og udendørs, gå på trapper, anvende transportmidler, løfte, håndtere og bære ting, som en del af hverdagslivet.

  1054554c-2178-4b4a-8edf-cbf68345226eurn:oid:1.2.208.176.2.21Problemløsning

Løsning af spørgsmål eller situationer ved at identificere og analysere emner, udvikle muligheder og løsninger, evaluere mulige virkninger af løsninger og gennemføre en valgt løsning som f.eks. ved løsning af en uoverensstemmelse mellem to personer.

  12ada406-5ed6-44fb-8ba3-86828c157167urn:oid:1.2.208.176.2.21Følelsesfunktioner

Specifikke mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet.

  3b29a8ea-282b-4118-8d83-2f494a509c27urn:oid:1.2.208.176.2.21Orienteringsevne

Overordnede mentale funktioner bestemmende kendskab til og konstatering af relationerne til en selv, til andre, til tid, sted og andre omgivelser.

  986028e0-3f13-4fa8-b059-c0ae7f161a1curn:oid:1.2.208.176.2.21Tilegne sig færdigheder

Udvikle basale og komplekse kompetencer i sammensatte handlinger eller opgaver med det formål at påbegynde og gennemføre erhvervelsen af en færdighed, som f.eks. håndtering af værktøj eller spil som skak.

  bc6a1539-a606-4032-875f-f7cd062f8364urn:oid:1.2.208.176.2.21Overordnede kognitive funktioner

Specifikke mentale funktioner først og fremmest knyttet til hjernens pandelapper omfattende kompleks målrettet adfærd som beslutningstagning, abstrakt tænkning, planlægning og gennemførelse af planer, mental fleksibilitet og tilpasning af adfærden efter omstændighederne, såkaldte eksekutive funktioner.

  c8b28097-70b7-41d8-b91f-57aa68ddac51urn:oid:1.2.208.176.2.21Anvende kommunikationsudstyr og -teknikker

Anvende udstyr, teknikker og andre midler med kommunikationsformål som f. eks. at ringe til en ven.

  08267627-cf37-49e9-ae2a-4cafdca51ba0urn:oid:1.2.208.176.2.21Kommunikation

Evnen til og behovet for støtte til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål.

Eksempler: Udtrykke mundtlige og skriftlige meddelelser, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald, skærmbesøg samt anden teknologi.

  a3ac7928-77c9-425c-a7f1-1248a3764d0aurn:oid:1.2.208.176.2.21Hukommelse

Evnen til og behovet for støtte til at huske, lagre og genkalde informationer efter behov.

Eksempler: Huske information, der er gemt i både kortids- og langtidshukommelsen, huske aftaler, steder og personer.

  d7687a4e-d848-4931-940e-8ef338eb3f85urn:oid:1.2.208.176.2.21Kognitive funktioner

Evnen til og behovet for støtte til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere.

Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering, impulskontrol.

  ea9d19bc-d513-4f4b-936f-8f0a405ae134urn:oid:1.2.208.176.2.21Trivsel

Evnen til og behovet for støtte til håndtering af egen livssituation og følelser forbundet hermed.

Eksempler: Sorg, ensomhed, nedgang i generel trivsel, mistrivsel og andre udfordringer.

  ff8312dc-442a-43f8-831a-faa18918c1eeurn:oid:1.2.208.176.2.21Energi og handlekraft

Evnen til og behovet for støtte til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den.

Eksempler: Energiforvaltning, tage initiativ, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet.

  589d1a12-9be3-4d4c-bb72-3de133731e2furn:oid:1.2.208.176.2.21Have lønnet beskæftigelse

Deltage i alle aspekter af et arbejde, erhverv eller anden form for beskæftigelse som ansat på fuldtid eller deltid eller som selvstændig som f.eks. at søge et arbejde og få det, udføre de nødvendige opgaver i jobbet, møde på arbejde til tiden, lede andre arbejdere eller selv blive ledet, udføre de nødvendige opgaver alene eller i gruppe.

  J1.4urn:oid:1.2.208.176.2.21Drikke

Holde fast om en drik, tage drikken op til munden og drikke på en kulturelt accepteret måde, blande, omrøre og skænke drikke op, åbne flasker og dåser, bruge sugerør eller drikke af rindende vand fra en hane eller en kilde; amning.

  J1.1urn:oid:1.2.208.176.2.21Vaske sig

Vaske og tørre sig på kroppen og kropsdele med anvendelse af vand og passende rensemidler f.eks. tage bad, brusebad, vaske hænder og fødder, ansigt og hår og tørre sig med håndklæde.

  J1.5urn:oid:1.2.208.176.2.21Fødeindtagelse

Indtagelse og bearbejdning af fødemidler og væsker gennem munden.

  J1.2urn:oid:1.2.208.176.2.21Kropspleje

Pleje af de dele af kroppen, som behøver anden pleje end vask og tørring f.eks. hud, ansigt, tænder, hår, negle og kønsdele.

  J1.8urn:oid:1.2.208.176.2.21Gå på toilet

Planlægge og udføre toiletbesøg til udskillelse af affaldsprodukter (menstruation, urin og afføring) og efterfølgende rengøring.

  J1.6urn:oid:1.2.208.176.2.21Spise

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med indtagelse af føde, som er serveret for en, få maden op til munden og spise på en kulturelt accepteret måde, skære eller bryde maden i stykker, åbne flasker og dåser, anvende spiseredskaber, deltage i måltider og i festligheder.

  J1.7urn:oid:1.2.208.176.2.21Varetage egen sundhed

Sikre sit velvære, helbred og fysiske og psykiske velbefindende ved f.eks. at indtage varieret kost, have passende niveau af fysisk aktivitet, holde sig varm eller afkølet, undgå skader på helbredet, dyrke sikker sex inkl. anvendelse af kondomer, lade sig vaccinere og følge regelmæssige helbredsundersøgelser.

  J1.3urn:oid:1.2.208.176.2.21Af- og påklædning

Udføre sammensatte handlinger i forbindelse med på- og afklædning, at tage fodbeklædning på og af i rækkefølge og i overensstemmelse med den sociale sammenhæng og de klimatiske forhold som f.eks. iføre sig, rette på og afføre sig skjorter, bluser, bukser, undertøj, sarier, kimonoer, strømpebukser, hatte, handsker, frakker, sko, støvler, sandaler og hjemmesko.

  Spise_og_drikkeurn:oid:1.2.208.176.2.21Spise og drikke

Evnen til og behovet for støtte til at indtage fødevarer og væsker.

Eksempler: Indtage føde og væske, herunder besvær med at synke og bearbejde føde og væske, at føre mad og drikke til munden.

  Sundhedskompetenceurn:oid:1.2.208.176.2.21Sundhedskompetence

Evnen til og behovet for støtte til at finde, forstå, vurdere og bruge informationer til at tage beslutninger om sundhed og handle herefter.

Eksempler: Hensigtsmæssige kost- og motionsvaner, samarbejde og kontakt med sundhedsvæsenet, indsigt i eget helbred og behandling.

  Personlig_plejeurn:oid:1.2.208.176.2.21Personlig pleje

Evnen til og behovet for støtte til at udføre hygiejne og soignere sig og holde sig ren.

Eksempler: Vaske sig, vaske hår, børste tænder, udføre hudpleje, af- og påklædning samt klare toilet.

  J2.3urn:oid:1.2.208.176.2.21Udføre daglige rutiner

Udføre simple, komplekse og sammensatte handlinger til planlægning, styring og gennemførelse af dagligt tilbagevendende rutiner eller pligter som f.eks. at overholde tider og lægge planer for særlige aktiviteter i løbet af dagen.

  J2.4urn:oid:1.2.208.176.2.21Indkøb

Evnen til og behovet for støtte til at planlægge indkøb og få købt varer.

Eksempler: Skrive indkøbsseddel, foretage indkøb, bære og stille varer på plads. Bestille og fortage indkøb af fx tøj og sko.

  J2.2urn:oid:1.2.208.176.2.21Lave mad

Evnen til og behovet for støtte til madlavning.

Eksempler: Planlægge, tilberede og servere enkle eller sammensatte måltider til sig selv, bestille madudbringning.

  J2.1urn:oid:1.2.208.176.2.21Lave husligt arbejde

Evnen til og behovet for støtte til husligt arbejde og opgaver i hjemmet.

Eksempler: Holde bolig ren og ryddelig, vaske tøj og tørre tøj.

  J3.4urn:oid:1.2.208.176.2.21Færden i forskellige omgivelser

Gang og færden i forskellige omgivelser som f.eks. at gå mellem rum i huset, inden for en bygning eller ned ad gaden.

  J3.7urn:oid:1.2.208.176.2.21Muskelstyrke

Kraften som opstår ved kontraktion af en muskel eller en muskelgruppe.

  J3.3urn:oid:1.2.208.176.2.21Bruge transportmidler

Bruge transportmidler som passager til at færdes omkring som f.eks. at blive kørt i en bil eller køre med bus, rickshaw, hestetrukken vogn, private eller offentlig taxi, bus, tog, sporvogn, undergrundsbane, skib eller fly.

  J3.2urn:oid:1.2.208.176.2.21Bevæge sig omkring

Bevæge sig fra et sted til et andet på andre måder end ved at gå som f.eks. ved at klatre over en sten, løbe ned ad en gade, hoppe, springe, slå kolbøtter eller rende rundt om genstande.

  J3.8urn:oid:1.2.208.176.2.21

Bevæge sig til fods skrift for skridt på et underlag, således at den ene fod hele tiden hviler på underlaget, som når man slentrer, går forlæns, baglæns eller sidelæns.

  J3.6urn:oid:1.2.208.176.2.21Ændre kropsstilling

Skifte kropsstilling og bevæge sig fra et sted til et andet som f.eks. at flytte sig fra en stol til liggende stilling og skifte til og fra knælende eller hugsiddende stilling.

  J3.9urn:oid:1.2.208.176.2.21Udholdenhed

Funktioner bestemmende for respiratorisk og kardiovaskulær kapacitet, som er nødvendig ved fysisk anstrengelse.

  J3.1urn:oid:1.2.208.176.2.21Løfte og bære

Løfte en genstand op og flytte noget fra et sted til et andet som f.eks. at løfte en kop eller bære et barn fra et rum til et andet.

  J3.5urn:oid:1.2.208.176.2.21Forflytte sig

Evnen til og behovet for støtte til at flytte sin krop mellem forskellige sidde -eller liggeflader.

Eksempler: Flytte sig i sengen, mellem seng, stol, toilet og/eller kørestol.

  Mobilitet_og_bevaegelseurn:oid:1.2.208.176.2.21Mobilitet og bevægelse

Evnen til og behovet for støtte til at bevæge sig omkring indendørs og udendørs samt løfte, bære og flytte ting.

Eksempler: Gå og færden indendørs og udendørs, gå på trapper, anvende transportmidler, løfte, håndtere og bære ting, som en del af hverdagslivet.

  J4.8urn:oid:1.2.208.176.2.21Problemløsning

Løsning af spørgsmål eller situationer ved at identificere og analysere emner, udvikle muligheder og løsninger, evaluere mulige virkninger af løsninger og gennemføre en valgt løsning som f.eks. ved løsning af en uoverensstemmelse mellem to personer.

  J4.5urn:oid:1.2.208.176.2.21Følelsesfunktioner

Specifikke mentale funktioner forbundet med følelser og affektive komponenter i sindet.

  J4.3urn:oid:1.2.208.176.2.21Orienteringsevne

Overordnede mentale funktioner bestemmende kendskab til og konstatering af relationerne til en selv, til andre, til tid, sted og andre omgivelser.

  J4.7urn:oid:1.2.208.176.2.21Tilegne sig færdigheder

Udvikle basale og komplekse kompetencer i sammensatte handlinger eller opgaver med det formål at påbegynde og gennemføre erhvervelsen af en færdighed, som f.eks. håndtering af værktøj eller spil som skak.

  J4.4urn:oid:1.2.208.176.2.21Overordnede kognitive funktioner

Specifikke mentale funktioner først og fremmest knyttet til hjernens pandelapper omfattende kompleks målrettet adfærd som beslutningstagning, abstrakt tænkning, planlægning og gennemførelse af planer, mental fleksibilitet og tilpasning af adfærden efter omstændighederne, såkaldte eksekutive funktioner.

  J4.1urn:oid:1.2.208.176.2.21Anvende kommunikationsudstyr og -teknikker

Anvende udstyr, teknikker og andre midler med kommunikationsformål som f. eks. at ringe til en ven.

  Kommunikationurn:oid:1.2.208.176.2.21Kommunikation

Evnen til og behovet for støtte til at kommunikere mundtligt og skriftligt samt anvende udstyr til kommunikationsformål.

Eksempler: Udtrykke mundtlige og skriftlige meddelelser, anvende udstyr til kommunikationsformål fx telefon, nødkald, skærmbesøg samt anden teknologi.

  J4.2urn:oid:1.2.208.176.2.21Hukommelse

Evnen til og behovet for støtte til at huske, lagre og genkalde informationer efter behov.

Eksempler: Huske information, der er gemt i både kortids- og langtidshukommelsen, huske aftaler, steder og personer.

  Kognitive_funktionerurn:oid:1.2.208.176.2.21Kognitive funktioner

Evnen til og behovet for støtte til kompleks målrettet tænkning samt forstå, ræsonnere, reflektere.

Eksempler: Beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger, lære nye færdigheder, skabe struktur, følelsesregulering, impulskontrol.

  Trivsel_funktionsevnetilstandurn:oid:1.2.208.176.2.21Trivsel

Evnen til og behovet for støtte til håndtering af egen livssituation og følelser forbundet hermed.

Eksempler: Sorg, ensomhed, nedgang i generel trivsel, mistrivsel og andre udfordringer.

  J4.6urn:oid:1.2.208.176.2.21Energi og handlekraft

Evnen til og behovet for støtte til at kunne igangsætte en aktivitet og afslutte den.

Eksempler: Energiforvaltning, tage initiativ, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet.

  J5.1urn:oid:1.2.208.176.2.21Have lønnet beskæftigelse

Deltage i alle aspekter af et arbejde, erhverv eller anden form for beskæftigelse som ansat på fuldtid eller deltid eller som selvstændig som f.eks. at søge et arbejde og få det, udføre de nødvendige opgaver i jobbet, møde på arbejde til tiden, lede andre arbejdere eller selv blive ledet, udføre de nødvendige opgaver alene eller i gruppe.


Explanation of the columns that may appear on this page:

Level A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies
System The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere)
Code The code (used as the code in the resource instance)
Display The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application
Definition An explanation of the meaning of the concept
Comments Additional notes about how to use the code