1.1.0 - Release
This page is part of the KLTerm (v1.1.0: Release) based on FHIR R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Official URL: http://fhir.kl.dk/term/ValueSet/KLConditionCodesTheraphy | Version: 1.1.0 | |||
Active as of 2023-07-10 | Computable Name: KLConditionCodesTheraphy |
Danish municipality theraphy condition codes
References
This value set includes codes based on the following rules:
urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 7e608d37-3f3c-4374-bbc8-e317505d8bc2urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ebd91b5e-114a-48a5-90b8-d3c1fd50b72burn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ecb5e72d-40a2-4af3-9135-25974026bf02urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from b9c4561d-20bc-48c9-a727-fea719424a86urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from ddbd7477-9579-4a83-a3e7-74ed716a0451urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from e3242303-2506-4a09-ac65-59dfd06cb489urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from df62498e-7ad1-4f01-93ce-a0441f879a2curn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 99b18761-88d7-44b2-915d-c64aa0b3b562urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 2b11e7a0-1faf-4b45-a653-4c347f019266urn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 1dae1e1e-306e-48f2-b9e1-2a180301d8ddurn:oid:1.2.208.176.2.21
where concept descends from 0337193a-b5cc-43e1-a324-fa28944bfc3b
This value set contains 40 concepts
Expansion based on FSIII v1.1.0 (CodeSystem)
Code | System | Display | Definition |
5f2310b3-cad1-43f6-9dc7-d982da141860 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage beskæftigelse | Deltage i beskæftigelse på fuld tid eller deltid, udføre de nødvendige arbejdsopgaver, søge arbejde, møde på arbejde til aftalt tid, udføre frivilligt arbejde |
73642409-bcd7-41b7-a2ed-50ae37352167 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage uddannelse | Deltage i alle aspekter af at gå i fx vuggestue, børnehave, skole og på uddannelser, tage imod undervisning, planlægge, studere og gennemføre de nødvendige opgaver |
9c2c29fb-4df7-4be4-a72f-383b488d575d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Deltage i fritidsaktiviteter og fællesskaber | Deltage i lege og spil, deltage i sportsaktiviteter, museumsbesøg, spille musikinstrument, deltage i lokalsamfundet, deltage i selskabelighed |
04d9580e-669a-42d5-b20f-3c651ad5b8bf | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Samspil og kontakt | Vise hensyn og respekt, reagere på andres følelser, anvende passende fysisk kontakt, respektere andres grænser, undgå social isolation |
064f983b-5ec5-40a3-bc90-c3fcec6b6ef5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kommunikation | Forstå verbale meddelelser, forstå nonverbale meddelelser, forstå skriftlige meddelelser, tale, udtrykke nonverbale meddelelser, skrive beskeder (i hånden, på telefon, pc, tablet mv), anvende nødkald, anvende it til kommunikationsformål, anvende kommunikationshjælpemidler, anvende kommunikationsteknologi |
3bba13c9-c429-408e-b82c-3f2bf25b8d39 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Læring og anvendelse af viden | Påbegynde og gennemføre erhvervelse af en færdighed eller nyt redskab, lære et nyt spil, lære og følge nye regler, identificere problemstillinger og udvikle løsninger hertil, overskue forandringer, identificere behov for og ændre egen praksis |
a2e013fb-7c91-4c5a-90c6-d119ff3e0ce8 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udføre daglige rutiner | Styre eget aktivitetsniveau, sikre tid og energi til dagligdagens gøremål, energiforvaltning |
c0624874-bdd4-4879-99c5-3a7330f83cc9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Fødeindtagelse | Suge, tygge, bide og behandle maden i mundhulen, synkefunktion, fejlsynkning |
2bd07f7c-e6bb-424b-ab8f-f7c1de2afe80 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave mad | Planlægge måltid, følge en opskrift, finde materialer frem til fremstilling, klargøre råvarer til tilberedning fx skrælle og skære, tilberede kold mad, tilberede varm mad, tilberede kolde drikkevarer fx lave saftevand, tilberede varme drikkevarer fx lave kaffe/te, opvarme færdiglavet mad, servere maden, dække bord, rydde op omkring måltidet, vaske op, anvende køkkenudstyr relevant og forsvarligt |
b53bca74-fd3f-4127-89ae-1a39d7836b93 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Lave husligt arbejde | Støvsuge, vaske gulv, feje, støve af, pudse vinduer, rydde op, rede seng, skifte sengetøj, rengøre toilet/bad, bære affald ud, sortere vasketøj, vaske tøj, hænge tøj til tørre, stryge tøj, lægge tøj sammen og på plads, anvende vaskemaskine, anvende tørretumbler, pudse fodtøj, passe planter inden- og udendørs, passe og fodre kæledyr |
bd088375-65fc-4e1d-9a8b-78dc918e6581 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Indkøb | Planlægge indkøb, udfærdige indkøbsseddel, komme til og fra butikker, finde varer i butikken, betale, transportere varer hjem, stille varer på plads, foretage online-indkøb, benytte indkøbsordning, instruere andre i at foretage indkøb |
263a2c2f-7ae2-4264-8808-7e8216b1a118 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sår og cicatriser | Arvæv, forskydelighed af cicatrise, irritation/infektion omkring cicatrise, tryksår, manglende heling |
65ca1484-390b-4f1e-ba14-86a170ba75b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ødem | Perifert ødem, lymfødem, postoperativt ødem, posttraumatisk ødem, ødem pga medicinering/bivirkninger |
2a641de6-1017-4647-a0fb-c3c8b7b1f43e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ændre og opretholde kropsstilling | ejse og sætte sig, ændre stilling i stol, lægge sig ned, lejre sig i sengen, vende sig i sengen, rejse sig fra seng, flytte sig mellem seng og stol, bøje sig forover, rejse sig op fra gulv, forflytning vha lift |
3f27a7bc-790d-444e-bcf4-6e22a6b1da7e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gang og bevægelse | Gå, gangvariationer (fx baglæns, sidelæns, tå- og hælgang), trappegang, løbe, hoppe, bevæge sig indendørs, bevæge sig omkring udendørs, færden med brug af fx rollator eller kørestol |
713fcbca-3776-4fb5-b423-2b82fcab7865 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Håndtere genstande | Samle genstande op, tage fat om genstande, give slip på genstande, dreje et håndtag, kaste og gribe genstande, bære genstande |
271c791c-7b6e-4a43-bf2f-d2a815386749 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Færden med transportmidler | Køre bil, køre på cykel, køre på knallert/motorcykel, køre som passager i bil, køre med bus og tog, færdes sikkert i trafikken, orientere sig i køreplan, planlægge rute |
cffd4ef7-0282-4a68-a542-bae128172047 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Gå på toilet | Komme til og fra badeværelset, forflytte sig til/fra toiletsædet, udføre intimhygiejne, vaske hænder efter toiletbesøg, af- og påklædning i forbindelse med toiletbesøg, viljemæssig/kontrolleret tømning af tarm og blære |
0c126894-60e1-4781-96b7-9b227677bfb6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Vaske sig | Komme til og fra badeværelse/bruseniche/karbad, vaske og tørre kroppen, vaske og tørre hår |
dc2691db-fcc5-406f-a790-3c1f2f91c6b9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Kropspleje | Rede hår, børste tænder, barbere sig, lægge make-up, rense og klippe finger- og tånegle |
1e199483-7201-43ef-a685-7fee7f4398ce | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Af- og påklædning | Klæde sig af og på på overkrop og underkrop, tage fodtøj af og på, tage tøj frem efter behov, tage strømper af og på, tage kropsbårne hjælpemidler af og på |
a05628c5-0128-42f7-844c-0f8261041328 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Spise og drikke | Skære mad ud, skænke drikke op, føre mad- og drikkevarer op til munden, åbne flaske og dåser, deltage i måltider, benytte kniv, gaffel og ske, bruge sugerør |
91fbebf5-9cd2-4a95-ab7f-3e94e635253e | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Varetage egen sundhed | Have hensigtsmæssige kostvaner, have hensigtsmæssige og tilstrækkelige motionsvaner, have hensigtsmæssig balance mellem aktivitet og hvile, følge behandlingsvejledning, undgå risikoadfærd fx rygning |
fa0028ca-72c5-4180-aefe-7b696698b196 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Respiration | Respirationsfrekvens, respirationsrytme, overfladisk åndedræt, uregelmæssig vejrtrækning, hyperventilering, hoste/hostekraft, stilling ved vejrtrækning |
a2253dcc-4806-4491-af3a-373344a70ccc | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Cirkulation | Kredsløbsforandringer, puls, hjerterytme, blodtryk |
acb817ea-63aa-4d7e-aa67-f557c73f7c8a | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Udholdenhed | Fysisk udholdenhed, aerob kapacitet, udtrætning, kondition |
396c3048-410b-46a8-89e6-ba89cd0e8fda | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Muskelfunktion | Muskelstyrke, muskeltonus, paraplegi, hemiplegi, tetraplegi, monoplegi, parese, paralyse, hypotoni, hypertoni, spasticitet, tremor, dystoni, muskelstivhed, øget spændingsgrad i muskelvæv |
3c366bd0-0c87-4f2d-a755-0fba564c7a9d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Ledfunktion | Range of motion (ROM), hypermobilitet, hypomobilitet, stabilitet i et eller flere led |
d6a26f74-bff7-40e0-95d5-0b382119ad6d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Koordination | Øje-hånd-koordination, øje-fod-koordination, dysdiadokinese, højre-venstre koordination, ataksi |
95fbdaed-00a4-461e-961d-629322c89914 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Orienteringsevne | Orientering i tid (ugedag, dato, måned, år), orientering om/forståelse af hvor man befinder sig, orientering om/forståelse for egen og andres identitet |
1d9759c6-6526-4d07-994a-5dee3fa65177 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Energi og handlekraft | Energiniveau, motivation, impulskontrol, omsætte tanke eller følelse til handling, tage initiativ til at igangsætte en aktivitet og afslutte den |
36248229-67ac-4f5a-9446-b72c7208e34d | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Opmærksomhed | Fastholde opmærksomhed, skift i opmærksomhed, opdeling af opmærksomhed, deltagende opmærksomhed hvor to eller flere personer fokuserer på det samme |
56860429-eabe-4d48-b8ad-d7f7b28f6df5 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Hukommelse | Korttidshukommelse, langtidshukommelse, herunder genkaldelse af information der er gemt i langtidshukommelsen og bringes frem i bevidstheden, evnen til at huske aftaler, steder og personer, amnesi |
87a689e9-fe3b-4696-a15f-07b7be8fecf4 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Psykomotoriske funktioner | Reduceret kropssprog, langsomme bevægelser, repetitive stereotype bevægelser, formålsløse bevægelser, adfærd udvisende øget motorisk aktivitet, adfærd udvisende nedsat motorisk aktivitet |
d377b371-64f5-416c-93f3-852e437ae1cb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Følelsesfunktioner | Adækvate og fyldestgørende følelser og regulering heraf, tristhed, affekt, frygt, vrede, anspændthed, angst, sorg, glæde, følelsesaffladning, emotionel labilitet |
2c99f93c-4459-471d-a6b8-303d32c15ed6 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Overordnede kognitive funktioner | Organisering og planlægning, systematisering, kognitiv fleksibilitet, problemløsning, administration af tid, kategorisering, beslutningstagen, fastlægge rækkefølge af handlinger eller bevægelser (apraksi) |
eec8fc0a-7a30-49ea-ba3d-1c1d3cb50bfb | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Oplevelse af egen krop | Følelse af at være for tyk eller for tynd, fantomoplevelser af kropsdele, neglekt for en del af kroppen |
1b5ad154-d22c-4949-a5db-c01ccefd64d9 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Balance | Balance i stående stilling, balance i siddende stilling, balance under gang og bevægelse, svimmelhed, fornemmelse af at være ved at falde |
2d3a12d0-c0d9-4702-a96e-1d7824c80c6c | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Sanser | Proprioception, temperatursans, synsfunktioner, vibrationssans, paræstesi, hyperæstesi, opfattelse af tryk, allodyni, perception/genkendelse og fortolkning af sensorisk stimuli |
40cbf3ef-9ec0-4795-bb3b-ea7c788b49e2 | urn:oid:1.2.208.176.2.21 | Smerter | Smertelokalitet, smertetype, smertemønster, smertekarakteriska, smerteintensitet, smerte fra dermatom, segmentær smerte |
Explanation of the columns that may appear on this page:
Level | A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies |
System | The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere) |
Code | The code (used as the code in the resource instance) |
Display | The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application |
Definition | An explanation of the meaning of the concept |
Comments | Additional notes about how to use the code |