KLChildren implementation guide, an implementation of FBU
2.1.0 - Release

This page is part of the KLChildren (v2.1.0: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions

ValueSet: SocialKontaktKoder

Official URL: http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/SocialInteractionCodes Version: 2.1.0
Active as of 2024-10-31 Computable Name: SocialInteractionCodes

Mandatory result values for social interaction in small children and school children

References

Logical Definition (CLD)

Generated Narrative: ValueSet SocialInteractionCodes

  • Include these codes as defined in http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE
    CodeDisplayDefinition
    008b1890-4be5-463a-b618-0ab3d89515d0Alderssvarende social kontaktSmåbørn: Barnet viser interesse for kontakt og deltager aktivt i samspil. Barnet giver udtryk for sine behov, fx sult, trøst, glæde. Reagerer relevant på stimuli, som fx øjenkontakt, mimik og brug af stemme. Barnet virker rolig og veltilpas. Barnet kan trøstes og falder til ro, når behov bliver opfyldt. Skolebørn: Barnet indgår i en god stabil kontakt og deltager aktivt i samspil. Barnet er glad og virker veltilpas.
    18938eb0-3f40-48c5-9971-7255aa86336aFå tegn på udfordringer i social kontaktSmåbørn: Barnet indgår i kontakt og deltager i samspil, men har få tegn på udfordringer. Fx viser barnet i mindre grad interesse for kontakt, har uro, gråd, flygtig øjenkontakt, virker mindre tilpas og/eller er mindre aktiv i samspillet. Skolebørn: Barnet indgår i samspil. Der er dog få ikke-kritiske tegn på udfordringer, der kræver opmærksomhed fx urolig, ukoncentreret eller genert.
    e1c1674c-9384-4d95-999f-763f3868f444Udfordring i social kontaktSmåbørn: Barnet fastholder ikke øjenkontakten. Det indgår ikke i kontakt og deltager ikke aktivt i samspil. Barnet viser f.eks. ikke interesse for kontakt, har udtalt gråd/uro, er passivt og/eller har nedtonet mimik. Skolebørn: Barnet har problemer med at indgå i kontakt og samspil, der kræver en indsats. Barnet udviser fx utryghed eller er ukritisk i kontakten. Barnet udviser manglende initiativ, glæde og begejstring.

 

Expansion

Generated Narrative: ValueSet

Expansion based on codesystem FBOE v2.2.0 (CodeSystem)

This value set contains 3 concepts

CodeSystemDisplayDefinition
  008b1890-4be5-463a-b618-0ab3d89515d0http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEAlderssvarende social kontakt

Småbørn: Barnet viser interesse for kontakt og deltager aktivt i samspil. Barnet giver udtryk for sine behov, fx sult, trøst, glæde. Reagerer relevant på stimuli, som fx øjenkontakt, mimik og brug af stemme. Barnet virker rolig og veltilpas. Barnet kan trøstes og falder til ro, når behov bliver opfyldt.

Skolebørn: Barnet indgår i en god stabil kontakt og deltager aktivt i samspil. Barnet er glad og virker veltilpas.

  18938eb0-3f40-48c5-9971-7255aa86336ahttp://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEFå tegn på udfordringer i social kontakt

Småbørn: Barnet indgår i kontakt og deltager i samspil, men har få tegn på udfordringer. Fx viser barnet i mindre grad interesse for kontakt, har uro, gråd, flygtig øjenkontakt, virker mindre tilpas og/eller er mindre aktiv i samspillet.

Skolebørn: Barnet indgår i samspil. Der er dog få ikke-kritiske tegn på udfordringer, der kræver opmærksomhed fx urolig, ukoncentreret eller genert.

  e1c1674c-9384-4d95-999f-763f3868f444http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOEUdfordring i social kontakt

Småbørn: Barnet fastholder ikke øjenkontakten. Det indgår ikke i kontakt og deltager ikke aktivt i samspil. Barnet viser f.eks. ikke interesse for kontakt, har udtalt gråd/uro, er passivt og/eller har nedtonet mimik.

Skolebørn: Barnet har problemer med at indgå i kontakt og samspil, der kræver en indsats. Barnet udviser fx utryghed eller er ukritisk i kontakten. Barnet udviser manglende initiativ, glæde og begejstring.


Explanation of the columns that may appear on this page:

Level A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies
System The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere)
Code The code (used as the code in the resource instance)
Display The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application
Definition An explanation of the meaning of the concept
Comments Additional notes about how to use the code