KLChildren implementation guide, an implementation of FBU
2.0.1 - Release
This page is part of the KLChildren (v2.0.1: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Active as of 2024-07-01 |
<ValueSet xmlns="http://hl7.org/fhir">
<id value="KLHealthNurseConditions"/>
<text>
<status value="extensions"/>
<div xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><p class="res-header-id"><b>Generated Narrative: ValueSet KLHealthNurseConditions</b></p><a name="KLHealthNurseConditions"> </a><a name="hcKLHealthNurseConditions"> </a><a name="hcKLHealthNurseConditions-en-US"> </a><p>This value set includes codes based on the following rules:</p><ul><li>Import all the codes that are contained in <a href="ValueSet-ExamResults.html">UndersøgelsesResultatKoder</a></li><li>Include these codes as defined in <a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html"><code>http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE</code></a><table class="none"><tr><td style="white-space:nowrap"><b>Code</b></td><td><b>Display</b></td><td><b>Definition</b></td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-e1c1674c-9384-4d95-999f-763f3868f444">e1c1674c-9384-4d95-999f-763f3868f444</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring i social kontakt</td><td>Småbørn: Barnet fastholder ikke øjenkontakten. Det indgår ikke i kontakt og deltager ikke aktivt i samspil. Barnet viser f.eks. ikke interesse for kontakt, har udtalt gråd/uro, er passivt og/eller har nedtonet mimik.
Skolebørn: Barnet har problemer med at indgå i kontakt og samspil, der kræver en indsats. Barnet udviser fx utryghed eller er ukritisk i kontakten. Barnet udviser manglende initiativ, glæde og begejstring.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-80aa0dab-aa41-45b1-a2cc-16d7e3733fdd">80aa0dab-aa41-45b1-a2cc-16d7e3733fdd</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring i forældre-barn-relation</td><td>Småbørn: Barnets fysiske eller psykiske omsorgsbehov opfyldes ikke. Forældrene reagerer ikke afstemt i forhold til barnets behov og signaler. Barnet viser tegn på utryg tilknytning til forældrene.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-f86c2526-3b04-454c-a99e-d350f699dc94">f86c2526-3b04-454c-a99e-d350f699dc94</a></td><td style="color: #cccccc">Psykisk reaktion</td><td>Småbørn: Forælder har psykisk reaktion i forbindelse med forældreskab, mest typisk depressions- eller angstsymptomer, men der kan også være tale om andre symptombilleder. Kræver en indsats.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-2461e246-b75c-46bb-b6ad-c68d529ace7e">2461e246-b75c-46bb-b6ad-c68d529ace7e</a></td><td style="color: #cccccc">Sårbarhed</td><td>Småbørn: Forælder har en eller flere sociale risikofaktorer og/eller helbredsproblemer, som har betydning for forældreskabet.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-983ff338-2e77-413d-b157-66d0141a4a96">983ff338-2e77-413d-b157-66d0141a4a96</a></td><td style="color: #cccccc">Sparsomt netværk</td><td>Småbørn: Familien har et sparsomt netværk eller føler sig på anden måde isolerede med deres barn.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-d9f00ad4-4305-4bd0-aedf-2e51bef602e2">d9f00ad4-4305-4bd0-aedf-2e51bef602e2</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring med kommunikation</td><td>Småbørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende og udviser tegn på forsinket tale- og sprogudvikling.
Skolebørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende. Fx udfordringer med udtale, stammen, sproganvendelse eller med at målrette opmærksomhed.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-c25b5cda-3f6b-4ef7-998d-c22c58c6dd18">c25b5cda-3f6b-4ef7-998d-c22c58c6dd18</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring med søvn</td><td>Småbørn: Barnet har udfordringer med søvn og/eller døgnrytme. Der er tegn på udfordringer med søvnmængde og/eller søvnkvalitet på en måde som har negativ indflydelse på barnets kontakt, spisning og/eller trivsel. Fx barnet vender om på dag og nat, barnet sover alt for lidt eller vågner mange gange og har svært ved at falde i søvn.
Skolebørn: Barnet har udfordringer med søvn og/eller døgnrytme. Der er tegn på udfordringer med søvnmængde og/eller søvnkvalitet på en måde som har negativ indflydelse på barnets læring/aktivitet, spisning og/eller trivsel. Fx barnet vender om på dag og nat, barnet sover alt for lidt eller vågner mange gange og har svært ved at falde i søvn.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-aeade013-b14a-4ad3-80da-66742782411e">aeade013-b14a-4ad3-80da-66742782411e</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring med motorik</td><td>Småbørn: Barnet har problemer med motorik. Der kan fx være tale om en forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder.
Skolebørn: Barnet har problemer med motorik eller forsinket motorisk udvikling i forhold til barnets alder. Viser sig typisk ved dårlig mestring af almindelige motoriske færdigheder eller ved mere end to bemærkninger i motoriske screeninger. Registreres kun, hvis udfordringerne er af en karakter, der kræver indsats eller overlevering til anden faggruppe.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-019e3a2d-775c-4660-8183-75206b47048f">019e3a2d-775c-4660-8183-75206b47048f</a></td><td style="color: #cccccc">Problem med kost</td><td>Skolebørn: Der er problemer med barnets kost. Fx barnet er meget småtspisende, overspisende eller får meget ensidig kost. Fx ikke frugt/grønt, mælk og for meget sukker og fedt.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-38f72570-630f-40c6-8a60-cf2e1bddc8eb">38f72570-630f-40c6-8a60-cf2e1bddc8eb</a></td><td style="color: #cccccc">Meget stillesiddende aktivitet</td><td>Skolebørn: Barnet har ofte stillesiddende adfærd og bevæger sig ikke én time dagligt. Undgår og vægrer sig ved fysisk aktivitet.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-2ef19cdf-f6e6-4b2c-aaef-f466e33cf261">2ef19cdf-f6e6-4b2c-aaef-f466e33cf261</a></td><td style="color: #cccccc">Overdreven motion</td><td>Skolebørn: Barnet dyrker overdreven motion, hvor motionen eller træningen bliver tvangspræget.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-c4c79311-ba80-4890-9008-c2f62ab00eda">c4c79311-ba80-4890-9008-c2f62ab00eda</a></td><td style="color: #cccccc">Potentielt problem med hørelse</td><td>Skolebørn: Screening viser potentielt problem med hørelse. Barnets hørelse skal undersøges nærmere.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-4d4b20b6-0159-4014-ac1c-46a7a860b204">4d4b20b6-0159-4014-ac1c-46a7a860b204</a></td><td style="color: #cccccc">Allerede kendt høreproblematik</td><td>Skolebørn: Barnet har en allerede kendt høreproblematik, som er identificeret ved tidligere undersøgelse(r) af barnets hørelse. Tidligere undersøgelser behøver ikke nødvendigvis at være foretaget af sundhedsplejen.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-0896610c-1322-44f2-836c-774de52fc3f1">0896610c-1322-44f2-836c-774de52fc3f1</a></td><td style="color: #cccccc">Potentielt problem med syn</td><td>Skolebørn: Screening viser potentielt problem med syn. Barnets syn skal undersøges nærmere.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-e489119b-de75-47cc-a53b-6ba90ed2c7e8">e489119b-de75-47cc-a53b-6ba90ed2c7e8</a></td><td style="color: #cccccc">Allerede kendt synsproblematik</td><td>Skolebørn: Barnet har en allerede kendt synsproblematik, som er identificeret ved tidligere undersøgelse(r) af barnets syn. Tidligere undersøgelser behøver ikke nødvendigvis at være foretaget af sundhedsplejen.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-5bc59698-bdf9-48db-ab97-20c43d7ff4f1">5bc59698-bdf9-48db-ab97-20c43d7ff4f1</a></td><td style="color: #cccccc">Udsat for tobaksrøg</td><td>Småbørn: Barnet er udsat for tobaksrøg. Ved udsættelse for tobaksrøg menes i denne sammenhæng, at der ryges i den bolig, hvor barnet opholder sig. Udsættelse for tobaksrøg kommer fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende. Rygning i bolig, er rygning i rum, hvor barnet opholder sig, også selvom barnet ikke er der lige når der ryges. Dette gælder også selvom der ryges ud af vinduet, eller med tændt emhætte.
Skolebørn: Barnet er udsat for tobaksrøg. Ved udsættelse for tobaksrøg menes i denne sammenhæng, at der ryges i den bolig, hvor barnet opholder sig. Udsættelse for tobaksrøg kommer fx fra cigaretter eller pibe. Omfatter ikke damp fra e-cigaretter og lignende. Rygning i bolig, er rygning i rum, hvor barnet opholder sig, også selvom barnet ikke er der lige når der ryges. Dette gælder også selvom der ryges ud af vinduet, eller med tændt emhætte.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-cfe9150e-380e-4ce3-a120-2e2b227c8b9f">cfe9150e-380e-4ce3-a120-2e2b227c8b9f</a></td><td style="color: #cccccc">Bruger nikotin</td><td>Skolebørn: Barnet bruger nikotinholdige produkter fx cigaretter, snus, e-cigaretter, vandpibe, nikotinposer, Puff Bars. Med brug menes at barnet har prøvet mere end to gange.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-37ef9400-2229-4cea-877c-8d653c9ec5ca">37ef9400-2229-4cea-877c-8d653c9ec5ca</a></td><td style="color: #cccccc">Vigende hovedomfang</td><td>Vigende hovedomfang</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-3c8735c2-f599-44ea-840d-a0d09db4ce2b">3c8735c2-f599-44ea-840d-a0d09db4ce2b</a></td><td style="color: #cccccc">Vigende vægt</td><td>Vigende vægt</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-8bb204b0-9d83-4562-bcde-aea7aee78e34">8bb204b0-9d83-4562-bcde-aea7aee78e34</a></td><td style="color: #cccccc">Overvægt</td><td>Overvægt</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-03093611-8e3e-4d9b-9f65-6c9670c3fc91">03093611-8e3e-4d9b-9f65-6c9670c3fc91</a></td><td style="color: #cccccc">Vigende højdevækst</td><td>Vigende højdevækst</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-0e7c61be-403e-495b-90ec-348fd0647e66">0e7c61be-403e-495b-90ec-348fd0647e66</a></td><td style="color: #cccccc">Andet ernæringsproblem</td><td>Andet ernæringsproblem</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-aabcb5b7-1523-4de9-9505-d685246beb04">aabcb5b7-1523-4de9-9505-d685246beb04</a></td><td style="color: #cccccc">Problem med hud og/eller slimhinder</td><td>Problem med hud og/eller slimhinder</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-f4971268-d17b-41ec-a1d7-526ce0d08bec">f4971268-d17b-41ec-a1d7-526ce0d08bec</a></td><td style="color: #cccccc">Anden psykosocial udfordring</td><td>Anden psykosocial udfordring</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-54f8263c-c4ac-494c-b276-90073c1f1a33">54f8263c-c4ac-494c-b276-90073c1f1a33</a></td><td style="color: #cccccc">Respirationsproblem</td><td>Respirationsproblem</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-3bdc1cf9-dae1-40b1-9a82-b39ef72a433f">3bdc1cf9-dae1-40b1-9a82-b39ef72a433f</a></td><td style="color: #cccccc">Cirkulationsproblem</td><td>Cirkulationsproblem</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-28a77e7c-c718-4187-9f46-84f50664a967">28a77e7c-c718-4187-9f46-84f50664a967</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring med smerte og/eller sanser</td><td>Udfordring med smerte og/eller sanser</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-03b4d589-3ff5-437e-ba83-f212579d9707">03b4d589-3ff5-437e-ba83-f212579d9707</a></td><td style="color: #cccccc">Viden- og udviklingsudfordring</td><td>Viden- og udviklingsudfordring</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-dc822827-a548-4e90-8bd6-90f231b89cb5">dc822827-a548-4e90-8bd6-90f231b89cb5</a></td><td style="color: #cccccc">Udfordring med udskillelser</td><td>Udfordring med udskillelser</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-45144c31-9818-4dc8-9b63-4bf997a49961">45144c31-9818-4dc8-9b63-4bf997a49961</a></td><td style="color: #cccccc">Misdannelse</td><td>Misdannelse</td></tr></table></li></ul><p>This value set excludes codes based on the following rules:</p><ul><li>Exclude these codes as defined in <a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html"><code>http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE</code></a><table class="none"><tr><td style="white-space:nowrap"><b>Code</b></td><td><b>Display</b></td><td><b>Definition</b></td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-be128c20-851d-4217-b8df-744d8af39cac">be128c20-851d-4217-b8df-744d8af39cac</a></td><td style="color: #cccccc">For det meste meget glad</td><td>Skolebørn: Barnet vurderer selv for det meste at være meget glad. Barnet markerer selv smiley der er grøn og smiler meget.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-6bea1014-8e30-40e7-9274-2b02376c0b1b">6bea1014-8e30-40e7-9274-2b02376c0b1b</a></td><td style="color: #cccccc">For det meste glad</td><td>Skolebørn: Barnet vurderer selv for det meste at være glad. Barnet markerer selv smiley der er grøn og smiler.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-9b4b5194-cf7f-4274-a691-734c24adb0b7">9b4b5194-cf7f-4274-a691-734c24adb0b7</a></td><td style="color: #cccccc">For det meste meget glad i skolen</td><td>Skolebørn: Barnet vurderer selv for det meste at være meget glad i skolen. Barnet markerer selv smiley der er grøn og smiler meget.</td></tr><tr><td><a href="http://fhir.kl.dk/term/2.1.0/CodeSystem-FBOE.html#FBOE-5dc857f6-1220-4762-a718-31a6101b5d61">5dc857f6-1220-4762-a718-31a6101b5d61</a></td><td style="color: #cccccc">For det meste glad i skolen</td><td>Skolebørn: Barnet vurderer selv for det meste at være glad i skolen. Barnet markerer selv smiley der er grøn og smiler.</td></tr></table></li></ul></div>
</text>
<url value="http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/KLHealthNurseConditions"/>
<version value="2.0.1"/>
<name value="KLHealthNurseConditions"/>
<title value="Sundhedsplejetilstande"/>
<status value="active"/>
<experimental value="false"/>
<date value="2024-07-01T22:45:30+02:00"/>
<publisher value="Kommunernes Landsforening"/>
<contact>
<name value="Kommunernes Landsforening"/>
<telecom>
<system value="url"/>
<value value="http://kl.dk"/>
</telecom>
</contact>
<description
value="Health nurse conditions, that relates to nursing problem areas and/or challenges found in examinations and evaluations made by the health nurse (sundhedsplejerske)"/>
<compose>
<include>
<valueSet value="http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/ExamResults"/>
</include>
<include>
<system value="http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE"/>
<concept>
<code value="e1c1674c-9384-4d95-999f-763f3868f444"/>
</concept>
<concept>
<code value="80aa0dab-aa41-45b1-a2cc-16d7e3733fdd"/>
</concept>
<concept>
<code value="f86c2526-3b04-454c-a99e-d350f699dc94"/>
</concept>
<concept>
<code value="2461e246-b75c-46bb-b6ad-c68d529ace7e"/>
</concept>
<concept>
<code value="983ff338-2e77-413d-b157-66d0141a4a96"/>
</concept>
<concept>
<code value="d9f00ad4-4305-4bd0-aedf-2e51bef602e2"/>
</concept>
<concept>
<code value="c25b5cda-3f6b-4ef7-998d-c22c58c6dd18"/>
</concept>
<concept>
<code value="aeade013-b14a-4ad3-80da-66742782411e"/>
</concept>
<concept>
<code value="019e3a2d-775c-4660-8183-75206b47048f"/>
</concept>
<concept>
<code value="38f72570-630f-40c6-8a60-cf2e1bddc8eb"/>
</concept>
<concept>
<code value="2ef19cdf-f6e6-4b2c-aaef-f466e33cf261"/>
</concept>
<concept>
<code value="c4c79311-ba80-4890-9008-c2f62ab00eda"/>
</concept>
<concept>
<code value="4d4b20b6-0159-4014-ac1c-46a7a860b204"/>
</concept>
<concept>
<code value="0896610c-1322-44f2-836c-774de52fc3f1"/>
</concept>
<concept>
<code value="e489119b-de75-47cc-a53b-6ba90ed2c7e8"/>
</concept>
<concept>
<code value="5bc59698-bdf9-48db-ab97-20c43d7ff4f1"/>
</concept>
<concept>
<code value="cfe9150e-380e-4ce3-a120-2e2b227c8b9f"/>
</concept>
<concept>
<code value="37ef9400-2229-4cea-877c-8d653c9ec5ca"/>
</concept>
<concept>
<code value="3c8735c2-f599-44ea-840d-a0d09db4ce2b"/>
</concept>
<concept>
<code value="8bb204b0-9d83-4562-bcde-aea7aee78e34"/>
</concept>
<concept>
<code value="03093611-8e3e-4d9b-9f65-6c9670c3fc91"/>
</concept>
<concept>
<code value="0e7c61be-403e-495b-90ec-348fd0647e66"/>
</concept>
<concept>
<code value="aabcb5b7-1523-4de9-9505-d685246beb04"/>
</concept>
<concept>
<code value="f4971268-d17b-41ec-a1d7-526ce0d08bec"/>
</concept>
<concept>
<code value="54f8263c-c4ac-494c-b276-90073c1f1a33"/>
</concept>
<concept>
<code value="3bdc1cf9-dae1-40b1-9a82-b39ef72a433f"/>
</concept>
<concept>
<code value="28a77e7c-c718-4187-9f46-84f50664a967"/>
</concept>
<concept>
<code value="03b4d589-3ff5-437e-ba83-f212579d9707"/>
</concept>
<concept>
<code value="dc822827-a548-4e90-8bd6-90f231b89cb5"/>
</concept>
<concept>
<code value="45144c31-9818-4dc8-9b63-4bf997a49961"/>
</concept>
</include>
<exclude>
<system value="http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE"/>
<concept>
<code value="be128c20-851d-4217-b8df-744d8af39cac"/>
</concept>
<concept>
<code value="6bea1014-8e30-40e7-9274-2b02376c0b1b"/>
</concept>
<concept>
<code value="9b4b5194-cf7f-4274-a691-734c24adb0b7"/>
</concept>
<concept>
<code value="5dc857f6-1220-4762-a718-31a6101b5d61"/>
</concept>
</exclude>
</compose>
</ValueSet>