KLChildren implementation guide, an implementation of FBU
2.0.1 - Release
This page is part of the KLChildren (v2.0.1: Release) based on FHIR (HL7® FHIR® Standard) R4. This is the current published version in its permanent home (it will always be available at this URL). For a full list of available versions, see the Directory of published versions
Official URL: http://fhir.kl.dk/children/ValueSet/CommunicationCodes | Version: 2.0.1 | |||
Active as of 2024-07-01 | Computable Name: CommunicationCodes |
Mandatory result values for ability to communicate in small children and school children
References
Generated Narrative: ValueSet CommunicationCodes
http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE
Code | Display | Definition |
042d522d-0abe-46eb-a958-6e235b5d5408 | Kommunikerer alderssvarende | Småbørn: Barnet kommunikerer som forventet i forhold til alder. Det 0-3 måneder gamle barn smiler og reagerer på ord og kropssprog. Det 4-6 måneder gamle barn begynder at pludre varieret og leger med lyde. Det 8-11 måneder gamle barn pludrer i stavelser og begynder at anvende enkelte ord og reagerer på fx eget navn og udtrykker sig ved at pege og gestikulere. Skolebørn: Barnet kommunikerer som forventet i forhold til alder. Fx holder barnet opmærksomhed på udvekslingen, og kan give og forstå beskeder. |
851ad2f2-a805-4d81-a1d8-15c3b09f5949 | Få tegn på udfordret kommunikation | Småbørn: Grundlæggende kommunikerer barnet som forventet i forhold til alder. Der er dog få tegn på udfordringer. Det kan fx være at barnet ikke reagerer på ord eller kropssprog. Skolebørn: Barnet kommunikerer grundlæggende som forventet i forhold til alder. Der er dog få tegn på udfordringer. Fx små udfordringer med sproglyde, eller forkortet opmærksomhedsspænd. |
d9f00ad4-4305-4bd0-aedf-2e51bef602e2 | Udfordring med kommunikation | Småbørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende og udviser tegn på forsinket tale- og sprogudvikling. Skolebørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende. Fx udfordringer med udtale, stammen, sproganvendelse eller med at målrette opmærksomhed. |
Generated Narrative: ValueSet
Expansion based on codesystem FBOE v2.1.0 (CodeSystem)
This value set contains 3 concepts
Code | System | Display | Definition |
042d522d-0abe-46eb-a958-6e235b5d5408 | http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE | Kommunikerer alderssvarende | Småbørn: Barnet kommunikerer som forventet i forhold til alder. Det 0-3 måneder gamle barn smiler og reagerer på ord og kropssprog. Det 4-6 måneder gamle barn begynder at pludre varieret og leger med lyde. Det 8-11 måneder gamle barn pludrer i stavelser og begynder at anvende enkelte ord og reagerer på fx eget navn og udtrykker sig ved at pege og gestikulere. Skolebørn: Barnet kommunikerer som forventet i forhold til alder. Fx holder barnet opmærksomhed på udvekslingen, og kan give og forstå beskeder. |
851ad2f2-a805-4d81-a1d8-15c3b09f5949 | http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE | Få tegn på udfordret kommunikation | Småbørn: Grundlæggende kommunikerer barnet som forventet i forhold til alder. Der er dog få tegn på udfordringer. Det kan fx være at barnet ikke reagerer på ord eller kropssprog. Skolebørn: Barnet kommunikerer grundlæggende som forventet i forhold til alder. Der er dog få tegn på udfordringer. Fx små udfordringer med sproglyde, eller forkortet opmærksomhedsspænd. |
d9f00ad4-4305-4bd0-aedf-2e51bef602e2 | http://fhir.kl.dk/term/CodeSystem/FBOE | Udfordring med kommunikation | Småbørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende og udviser tegn på forsinket tale- og sprogudvikling. Skolebørn: Barnet har udfordringer med at kommunikere alderssvarende. Fx udfordringer med udtale, stammen, sproganvendelse eller med at målrette opmærksomhed. |
Explanation of the columns that may appear on this page:
Level | A few code lists that FHIR defines are hierarchical - each code is assigned a level. In this scheme, some codes are under other codes, and imply that the code they are under also applies |
System | The source of the definition of the code (when the value set draws in codes defined elsewhere) |
Code | The code (used as the code in the resource instance) |
Display | The display (used in the display element of a Coding). If there is no display, implementers should not simply display the code, but map the concept into their application |
Definition | An explanation of the meaning of the concept |
Comments | Additional notes about how to use the code |